Wat is marketing automation?

Wat is marketing automation?

Marketing automation is een woord dat vaak gebruikt wordt in digitale strategieën, maar wat houdt het eigenlijk precies? Sinds 2014 heeft marketing automation grote stappen gemaakt, waardoor de definitie van het begrip soms meerdere betekenissen heeft. Tegenwoordig zou het bijna kunnen worden gedefinieerd als “buzzword”, maar dat is het zeker niet! Ik vertel je graag waarom.

Niet alleen e-mailmarketing

Bij het woord marketing automation wordt snel gedacht aan e-mail marketing. Dit komt met name doordat er veel softwarepakketten zich definiëren als marketing automation software. Echter blijkt in de praktijk dat de mogelijkheden zich alleen beperken tot e-mailmarkting. E-mailmarketing is feitelijk maar een klein onderdeel van marketing automation.

Marketing automation is zoveel meer dan alleen e-mail, denk aan leadgeneratie, leadnurtering, formulieren, push notificaties, dynamische content. In mijn optiek is e-mail marketing enkel een digital marketingmiddel voor het begeleiden van een klant doormiddel van e-mailberichten. E-mail is, zoals het woord al zegt, hierin de kern en enige optie van communicatie richting de klant. Opties tot personaliseren zijn de overgang naar marketing automation.

Marketing automation is een vooruitgedachte analoge en online strategie om marketing doelen te behalen. Het is een route waarin de klant geautomatiseerd wordt begeleid. Het doel is om de verbinding met de klant aan te gaan en deze te verbeteren om de klant gepersonaliseerd te kunnen begeleiden door zijn of haar customer journey.

Aimée van der Heijde - digital marketeer bij TRIMM

Voordelen en mogelijkheden van marketing automation

De mogelijkheden met marketing automation zijn eindeloos. Enkele voorbeelden die bij een campagne gebruikt kunnen worden zijn leadgeneratie, e-mail marketing, retargeting, gated downloads en webinars. Daarnaast is marketing automation een goede manier om analoog en digitaal met elkaar te verbinden. 

Een voorbeeld: voor een bedrijf in de B2B branche is er een beurs. Voorafgaande aan deze beurs kan er een e-mail worden verstuurd die gelinkt is aan een inschrijfformulier. Tijdens het evenement kan er doormiddel van whitepapers, gated downloads en/of QR-codes een connectie worden gemaakt met de database zodat de analoge contacten ook werkelijk worden opgenomen in de digitale database. Na de beurs kunnen de contacten worden geanalyseerd, hoeveel heeft de beurs opgeleverd, en kunnen eventueel (nieuwe) contacten worden bedankt voor de deelname aan de beurs.

De toekomst van marketing automation

Marketing automation is in de afgelopen jaren snel gegroeid en zal steeds meer relevantie krijgen. Een aantal spannende zaken als connectie met AI en machine learning zullen zeker het podium betreden. De toegevoegde waarde van marketing automation is ook niet langer te ontkennen, want persoonlijke content op het juiste moment is key. Het is daarom van essentieel belang om een waardevolle connectie tussen je digitale strategie en marketing automation op te zetten. 

Gepubliceerd op: 4 december 2018
Auteur: Geen

Wat kunnen we voor jou doen?

Heb je vragen naar aanleiding van dit blogartikel en zou je graag willen weten hoe je marketing automation zou kunnen inzetten voor jouw organisatie? We gaan graag met je in gesprek! Vul onderstaand contactformulier in en we nemen zo spoeidig mogelijk contact met je op. Meer lezen over marketing automation? Dat kan hier!

Alle velden met een * zijn verplicht.