De voordelen van marketing automation

header trimm impression working environment with two computer screens and headset
Gepubliceerd op: 26 januari 2015

De voordelen van marketing automation

Marketing automation verwijst in de basis naar marketingtechnologie die marketeers ondersteunt in het uitvoeren, managen en automatiseren van hun online activiteiten. Deze ondersteuning vindt plaats over alle fases van de buyer journey, met als doel om contacten te genereren en te voeden, totdat ze klaar zijn om aan sales over te dragen. Maar wat levert dit nu eigenlijk op? In dit blog beschrijf ik de belangrijkste voordelen van marketing automation.

Betere conversie en kwalitatief hoge leads

Marketing automation draagt positief bij aan de kwaliteit van de leads met behulp van lead scoring. Uit onderzoek van marketingsherpa blijkt dat hierdoor de conversie ratio met 79% toe kan nemen en de opbrengst met 41%. Daarnaast draagt de verbetering in kwaliteit van leads en de samenwerking tussen marketing en sales ook nog eens positief bij aan de marketing en sales alignment.

Lead scoring betreft het proces van het toekennen van scores aan verschillende attributen van een contact. Denk hierbij bijvoorbeeld aan demografische criteria als land en leeftijd. Of aan gedragsgerelateerde criteria zoals website bezoeken, het downloaden van een white paper of het invullen van een contact formulier. Pas als aan de bepaalde leadscore is behaald, wordt de lead doorgezet naar sales. De volgende afbeelding visualiseert het lead scoring proces:

marketing automation funnel

Individuele profielen met waardevolle data

Met behulp van marketing automation ontwikkel je een centrale database met profielen van individuele contacten op basis van impliciete en expliciete contactdata. Zowel marketing en sales kunnen van deze data profiteren, mits zij toegang tot de data hebben. Marketing kan op basis van de data hun activiteiten zo inrichten dat zij op het juiste moment, via het juiste kanaal, relevant zijn voor de juiste persoon. En sales kan de schat aan achtergrondinformatie benutten tijdens gesprekken of pitches. Heel handig!
Expliciete data is data (demografische gegevens, bedrijfsgrootte etc.) die een contact daadwerkelijk zelf af heeft afgestaan, bijvoorbeeld door het invullen van een formulier. Deze data is vaak ook in CRM systemen aanwezig. Impliciete data is data die wordt opgeslagen op basis van het vertoonde gedrag van de prospect. Bijvoorbeeld pagina bezoeken op een website of kliks in een nieuwsbrief. Deze data wordt doorgaans niet in een CRM systeem opgeslagen en is dus ook uniek voor marketing automation systemen. Vooral deze data maakt het mogelijk om op het juiste moment relevant te zijn voor de juiste persoon.

Ondanks dat impliciete data doorgaans niet in CRM systemen opgeslagen wordt, is het wel wenselijk om deze data met sales te delen. Ook zij kunnen hier hun voordeel mee doen in gesprekken of tijdens pitches.

Betere campagneresultaten door gedetailleerde reporting

Marketing automation bevat gedetailleerde rapportagemogelijkheden, op basis waarvan de marketingafdeling campagnes snel en adequaat bij kan sturen. Je hebt de mogelijkheid om rapportages op contactniveau, maar ook op activiteiten- (e-mail, formulier etc.) of campagneniveau (welkom campagne, re-activatie campagne etc.) in te zien. Dit is mogelijk doordat de (meeste) marketingactiviteiten en processen met elkaar geïntegreerd zijn in het marketingsysteem. Binnen het systeem heb je over het algemeen real time inzicht in de data. Als de marketingtechnologie en de data goed benut worden, zullen de campagneresultaten verbeteren.

Tijd en kostenbesparing

Een goede marketing automation tool verbetert de marketingproductiviteit. Waar je voorheen iedere campagne handmatig moest managen, kan dit nu geautomatiseerd. Marketeers hebben namelijk de mogelijkheid om de klantbeleving met behulp van de marketingsoftware, over alle fases van de buyer journey te managen, meten en optimaliseren. Het resultaat: marketing kan meer campagnes draaien met minder mensen, waarbij de kans groot is dat zij ook nog eens meer en beter gekwalificeerde leads aan sales opleveren. Ben jij al overtuigd?

Ook niet onbelangrijk

Bovenstaande resultaten hangen allemaal samen met de mogelijkheden van de marketing automation oplossing die je gebruikt en de toepassing hiervan. Heb je vragen of heb je aanvullingen op bovenstaande voordelen van marketing automation? Neem dan contact met me op via judith.damveld@trimm.nl of 053-4800 480!

Meer weten?

Wil je meer weten over de voordelen van marketing automation, of marketing automation in het algemeen? Lees dan één van onze andere blogs over marketing automation, of neem contact met ons op.