De webdesign trends voor 2017

Working on the TRIMM rooftop terrace

Digital business development on the Chinese Market

What you should know if you have the Chinese market in scope

Last June I was at the Magnolia CMS conference in Basel, Switzerland, and during a presentation about user journeys there was an interesting question from the audience. ‘Why is my website not found on google in China?’ I was astonished by this question. Is it this bad?  How come people working in the digital industry don’t know anything about the different markets they operate in? Thinking that the whole world is the same if it comes to the digital channels.

From my experience, international enterprises do know about the problems with their sites in China, but they do not have real knowledge about it, let alone act upon it. Which sounds strange, because for most companies we have come across, China is a big grow market.

The situation during the conference, was of course meaningful, instead of a laughing audience, there was silence. The presenter gave the only right answer: ‘because Google is blocked in China’.

So, what should you know about China and presenting yourself on the digital channels in China?

Great wall of China

In the digital era, China once again has built a great wall around China, the great firewall of China. This has all to do with the censorship in China, which has significant influence on the way your site will be available to potential customers. Not only google is blocked, but a long list of sites like Youtube, Facebook and twitter are all blocked as well. So, first of all, a lot of channels that we use and depend on in our digital expressions are simply not available in mainland China.

But this is not the only problem of the firewall, the firewall also slows down all internet traffic, which means your site will load very slow in China. This means that if prospects have found your site, you will already lose a lot of them before they will even read any content because they have to wait 40 seconds on load. This can be solved by either hosting locations in mainland China, or using a CDN solution that has coverage in mainland China (for example Akamai CDN). For both solutions an ICP license is required, which will take around 30 days to acquire.

User experience

Gebruikerservaring: hoe komt iets op je over, wat vind je ervan? Wanneer de content en de ervaring op een website als prettig wordt beschouwd, is de kans dat klanten terugkomen veel groter. Met ongeveer 4,7 biljoen webpagina’s wereldwijd en 207 miljoen webpagina’s alleen in Nederland wil je dat jouw website opvalt zodat er klanten op je website komen en dat ze ook weer bij jou terugkomen. Hoe vergroot je de user experience dan? Maarten Mulder geeft aan dat hij werkt met een UX pyramid. Hierbij mikken ze op pleasurable/ meaningful. Net als mensen gaat user interface door verschillende staten van groei. Deze groeistadia voor de interfaces zijn de user experience hiërarchie van behoeften. De meest basale behoeften staan onder aan de piramide en loopt op naar de hoogste behoeften. Als de basale behoeften niet worden ontmoet is het lastig de hoogste behoefte te bereiken. 

Micro-animatie

Details worden volgens Sebastiaan steeds belangrijker voor een website. Een mooi voorbeeld van een detail zijn de micro-animaties. Een micro-animatie is een kleine animatie van bijvoorbeeld een knop op de website, een formulier dat een rondje draait of een hamburger menu wat verandert in een model box die naar de rechter boven hoek van het scherm springt. Micro-animaties zijn niet alleen leuk of als decoratie bedoeld maar dienen ook als feedback naar de paginabezoeker. Stel een klant vergeet bij het invullen van een formulier zijn e-mailadres. Door gebruik van een micro-animatie kan het formulier gaan schudden, de klant krijgt dan meteen feedback dat er iets niet klopt.

Liquid responsive design

Het responsive design zal veranderen naar liquid responsive design. Responsive design is de afgelopen jaren groter en belangrijker geworden. Steeds en steeds meer websites worden bezocht via een smartphone. Het is dus van belang dat jouw website op elk device correct te zien is. Maarten geeft aan ‘’het is ons doel de gebruikerservaring op alle resoluties zo hoog mogelijk in de pyramide te krijgen’’. Zijn mening is dan ook dat dit kan met een regide aanpak waarbij mobile en desktop 100% gelijk zijn qua content en ux. ‘’ Vroeger ontwierpen we voor 3 states (mobile, tablet, desktop) nu ook voor alle mogelijke resoluties die daartussen liggen en er boven’’. Alles touch friendly, alles een gelijke navigatie. Op responsivedesignchecker.com kun je bekijken of op jouw website responsive design correct toegepast wordt.

Custom made illustraties (whimsical)

Het gebruik van whimsical, hand getekende illustraties, wordt steeds bekender. Een voorbeeld hiervan is dropbox, hun vriendelijke en speelse illustraties geven een vrolijke tint aan de pagina. Illustrators experimenteren steeds meer met schetsmatige lijnen, penseelstreken en het combineren van deze tools en technieken zowel digitaal als analoog. Dit leidt tot bredere afbeelding stijlen. De tijd van snel een stock foto die iedereen gebruikt gaan we nu voorbij en we gaan meer richting selfmade.

Video content

Lange lappen met tekst zijn niet uitdagend of uitnodigend. Video content zal daarom een belangrijkere plek krijgen in de marketingmix. Video content is makkelijk te consumeren waardoor je meer mensen kunt aanspreken. Daarnaast is het makkelijk deelbaar. De geschreven tekst zal steeds minder worden omdat het minder effectief is en visueel zal steeds mee worden.

Bots

Een bot is een stukje intelligentie. Een bot kan worden ingezet als een soort van chat op een website. Een bot is voorgeprogrammeerd op bepaalde woorden, om zo een antwoord te genereren. Een goed voorbeeld hiervan is de virtuele chat van de ANWB. Maarten en Sebastiaan geven aan dat zij een groei verwachten in het gebruik van bots. Het draagt bij aan de user experience, het streven is namelijk dat de paginabezoeker met een antwoord de website verlaat i.p.v. met meer vragen. Een bot is een snelle en directe manier voor de bezoeker om de informatie te krijgen die hij of zij zoekt.

het is ons doel de gebruikerservaring op alle resoluties zo hoog mogelijk in de pyramide te krijgen

Maarten Mulder
Published on: October 28, 2016
Author: trimm.components.navLink.tabLink.linkType.options.none