Van bad-bots, naar managed bots: de opkomst van bot management

Van bad-bots, naar managed bots: de opkomst van bot management

Van al het internetverkeer op de wereld wordt op dit moment bijna 60% gegenereerd door bots. Vergeleken met een aantal jaren geleden zijn bots een stuk slimmer dan ze ooit waren. Waar het begon met bots vanaf een beperkte IP-range, gaat het nu al om bots die gedrag van gebruikers kunnen opnemen of kunnen spoofen (bots die zelf een valse identiteit kunnen aannemen). Hoe geavanceerder de bot, hoe groter de uitdaging voor marketeers en brandmanagers om met bots om te gaan.


In dit artikel leer je meer over de impact van bots op je organisatie en hoe je deze het beste kan managen.

Of neem direct contact met ons op voor de mogelijkheden.

De impact van bots

Botverkeer kan veel invloed hebben op een organisatie. Eerder werd vooral gekeken naar de impact van bots op de IT-performance en kosten. Hoe snel is mijn platform nog met al die bots? Worden mijn hostingkosten niet onnodig hoog vanwege al dat botverkeer?

Waar we tegenwoordig steeds vaker naar kijken, is de impact van bots op de business en het businessmodel van een organisatie. Denk hierbij aan thema’s zoals:

  • Concurrentie (o.a. prijs scrapers)
  • Marketing (bijvoorbeeld bot traffic in analytics of bots die op advertenties klikken, waardoor de kosten stijgen)
  • De digitale ervaring van bezoekers (bijvoorbeeld spam bots)
  • Sterke beveiliging van zowel data als het merk (door o.a. cyber aanvallen door bots)

Nieuwe uitdagingen

Met deze nieuwe kijk op bots, komen organisaties ook in aanraking met nieuwe uitdagingen. Typische vragen voor brandmanagers, marketeers en salesmanagers zijn dan ook:

  • Hoeveel van ons verkeer komt eigenlijk van bots en welke invloed heeft dat op de performance en kosten van mijn platform?
  • Er zijn scrapers actief die mijn content kopiëren, en doorplaatsen naar websites van mijn concurrent of naar een plek waar ik het zelf niet wil hebben staan. Wat nu?
  • Er komen bots langs die mijn analyses vertroebelen, waardoor ik als marketeer geen goed inzicht meer heb in de gebruikersdata. Hoe krijg ik meer controle over deze bots?
  • Er zijn bots actief die zich voordoen als afkomstig van mijn merk en daarmee fraude plegen. Dat heeft impact op de betrouwbaarheid van mijn merk. Hoe kan ik dit voorkomen?

 

Deze vragen zijn vooral relevant als content exclusiviteit en het vertrouwen in de veiligheid van een merk de kern vormen van het business model van een bedrijf. Denk bijvoorbeeld aan een website waar vraag en aanbod op de vastgoedmarkt bij elkaar komen.

Niet weren, maar managen van bots

Vaak wordt er bij de term bot management gedacht aan het mijden of weren van bots. Echter is het uitsluiten van bots te simpel gedacht. Sommige bots, zoals die van Google, wil je juist wél langs laten komen om je site te indexeren. Bot management draait dus eigenlijk om het detecteren van alle bots en het filteren tussen wenselijke en niet wenselijke botactiviteit. Niet wenselijke activiteit wordt daarbij zoveel mogelijk beperkt. Denk daarbij aan spam bots, price scrapers en credential stuffing-bots.

TRIMM heeft ruime ervaring met het managen van bots. Op het gebied van bot management bieden we onder andere:

  • Geavanceerde bot detectie: we houden rekening met het feit dat bots steeds slimmer worden en het lastiger wordt om te differentiëren tussen menselijk verkeer en botverkeer. Dankzij geavanceerde detectiesystemen  kunnen we ook de meer geavanceerde bots aanpakken.
  • Situationeel management: we passen reacties op bots aan op de IT en performance doelstellingen van jouw bedrijf
  • Real-time management: zo managen we bots vóórdat ze je applicatie bereikt hebben

Wil je meer weten over bot management en hoe TRIMM je daarbij kan helpen?

Gepubliceerd op: 28 januari 2022