Grote verschillen in websitesnelheid van meest verhandelde AEX-fondsen

header trimm impression of working environment working in a team

Grote verschillen in websitesnelheid van meest verhandelde AEX-fondsen

Fugro, Air France-KLM en Shell voeren de top 3 aan als het aankomt op een snelle laadtijd van hun website. Van de gehele top 25 van de meest verhandelde AEX-fondsen, loopt de prestatie flink uiteen, zo toont de tweede AEX Internet Performance Barometer. Philips en KPN nemen respectievelijk de vierde en vijfde plek in bezit. Zowel Fugro als Air France-KLM zijn nieuwkomers in de lijst dit jaar. In de vorige Barometer stond KPN nog op de eerste plek met een laadtijd van 0,414 seconden. De Barometer is een initiatief van het Nederlandse fullservice internetbureau TRIMM.

De AEX Internet Prestatie Barometer wil antwoord geven op de vraag wat de online prestatie is van de 25 meest verhandelde fondsen op de beurs. Van 15 november tot en met 15 december zijn hiervoor metingen verricht.

De resultaten

 AEX fonds  Tijd (sec)
 Fugro

 0.35

 Air France-KLM

 0.577

 Shell 

 0.659

 Philips 

 0.821

 KPN 

 0.832

 TNT Express 

 0.932

 DSM 

 0.975

 Aperam 

 1.072

 Randstad 

 1.219

 ING 

 1.241

 Boskalis 

 1.512

 Heineken 

 1.667

 Douwe Egberts 

 2.053

 SBM Offshore 

 2.255

 AkzoNobel 

 2.36

 Ahold 

 2.572

 PostNL 

 2.675

 Unibail-Rodamco 

 2.929

 Corio 

 3.675

 Unilever 

 3.767

 ASML 

 3.797

 Arcelor Mittal 

 3.92

 Wolters Kluwer 

 4.472

 Aegon 

 4.567

 Reed Elsevier

 4.818

Marc Woesthuis, directeur bij fullservice internetbureau TRIMM concludeert aan de hand van de meetgegevens dat er ook dit jaar weer grote verschillen zijn in de top 25. Opvallend, want de laadtijd van een website is nog steeds belangrijk. “We zien wel degelijk verbetering in de performance van de top 25 op de beurs. Maar nog steeds zijn veel van de Nederlandse corporates niet bezig met de snelheid van hun platform wereldwijd. En dat terwijl in veel onderzoeken snelheid als één van de belangrijkste afhaakredenen bij een website bezoek wordt genoemd,” aldus Woesthuis.

Mobiel 

Helemaal met de explosieve stijging in mobiel bezoek is snelheid wederom een belangrijke factor. Op een telefoon of tablet springen afwijkende laadtijden meer in het oog doordat de beschikbare bandbreedte regelmatig veel lager is. Ook voor niet-mobiel gebruik kan gesteld worden dat bij een pagina die langzaam laadt, de kans groot is dat de websitebezoeker zijn heil ergens anders zoekt. Daarbij komen sitebezoekers van over de hele wereld bij veel Nederlandse corporate bedrijven. Een site mag dan wel meteen op het scherm verschijnen in bijvoorbeeld Nederland, maar dat hoeft nog niet te betekenen dat dat in de Verenigde Staten of bijvoorbeeld Azië ook het geval is. Want, bedenk zelf, wat gebeurt er als de concurrent de snelheid wel op orde heeft?

Achtergronden meting

Het Nederlandse fullservice internetbureau TRIMM is gespecialiseerd in het internationaal versnellen en verbeteren van web platformen. De AEX Internet Performance Barometer vormt in eerste instantie een benchmark voor de eigen klanten. TRIMM ervaart dat internationaal opererende bedrijven vaak de snelheid van hun site aan de andere kant van de wereld niet kennen. Terwijl dit soort bedrijven in veel gevallen afzetgroei verwachten in BRIC-landen, waar de performance vaak slechter is. Door een geringe investering in het ontwerp van een snelle en lichte site en het gebruik van slimme technieken, kan een bedrijf op basis van snelheid al snel voordeel behalen.

Testverantwoording 

TRIMM heeft voor de metingen gebruik gemaakt van Keynote, wereldwijd marktleider op het gebied van performance measurement. Vanaf verschillende plekken in Europa werden de homepages van de verschillende AEX fondsen één keer per uur gedownload. Het gemiddelde resultaat bepaalt de top 25 score in deze tweede versie van de AEX Internet Performance Barometer. Op basis van het achterliggende kwartaal worden de meest verhandelde AEX-fondsen bepaald.

Gepubliceerd op: 15 januari 2014
Auteur: Geen