Universal Analytics
Universal Analytics
Voor veel marketeers is Universal Analytics nu de methode om te analyseren waar bezoekersstromen vandaan komen, hoe ze zich bewegen over een website en hoe een campagne rendeert. Vervolgens is het natuurlijk de uitdaging op basis van die data de campagnes te optimaliseren.
Maar naar aanleiding van privacy wetgeving is het straks niet meer mogelijk om dat op basis van Universal Analytics te doen. Google faseert namelijk Universal Analytics uit. Het is dus nu zaak om als marketeer actie te ondernemen, zodat je ook in 2024 nog historische data hebt en data opbouwt.
Alternatieven overwegen om gebruikersdata te verzamelen
Dat betekent dat voor veel bedrijven dat zij alternatieven zullen moeten gaan overwegen om toch inzicht en data te verzamelen over het gebruik van een applicatie of app.
Vanaf 1 juli 2023 zal de huidige versie van Google Analytics, Universal Analytics, geen data meer zal verzamelen. Je bouwt dus geen data meer op die je kunt inzetten. Daarnaast zal jouw historische data ergens tussen 1 oktober 2023 en 31 december 2023 (3-6 maanden) helemaal niet meer toegankelijk zijn.
Overweging bij het kiezen van een alternatief
Voor dat je kiest, is het goed om ook even stil te staan bij een aantal overwegingen:
-
Data ownership: Wil je eigenaar zijn van de data die verzameld wordt? Of is het OK dat de tracking partij dat is?
-
Data portability: Wil je de data kunnen exporteren als je in de toekomst toch wilt switchen van tracking tool?
-
In welk land wordt de data opgeslagen? En maakt het exacte land uit binnen jullie strategie?
Vragen waar wij je graag bij adviseren, en die ook afhankelijk zijn van jullie eigen beleid en toekomstvisie.
Wat zijn mijn opties?
Uiteraard heeft Google zelf Google Analytics 4 (GA4) al geintroduceerd in juli 2020. GA 4 is op events gebaseerd in plaats van sessies en kent een totaal andere interface dan UA. GA4 werkt platform overschrijdend: je kan apps én websites koppelen in één rapport en met een ander meetmodel: je meet niet meer op basis van sessies, maar op basis van gebeurtenissen. Alles is een gebeurtenis, ook pageviews.
Daarnaast zijn er ook alternatieve event based pakketten beschikbaar, zoals Snoobi analytics, Adobe Analytics en Amplitude. meer informatie over bijvoorbeeld Snoobi, een pakket waar TRIMM intensief gebruik van maakt voor klanten en zichzelf vind je hier. Voor elk bedrijf zijn de opties verschillend. Om een goede toekomstbestendige afweging te maken zal je zaken als juridische standpunten, business impact en commerciele afwegingen goed ten opzichte van elkaar moeten afzetten.
Wil je advies over de keuzes in de komende periode? Maak dan nu een afspraak om je opties door te nemen en een plan van aanpak te maken.