Philips Lighting Redesign

Crowd Sourced redesign Philips Lighting

Philips wilde haar nieuwe brand design vertalen naar een concept en ontwerp voor een ultieme gebruikerservaring op haar digitale footprint als leider in de lichtindustrie. De nieuwe online experience is in samenwerking met duizenden klanten tot stand gekomen. Binnen 9 maanden werden 45.000 pagina’s opnieuw ontworpen, gebouwd en met gebruikers gevalideerd.

Philips Lighting zet in op een digitale toekomst

De lichtindustrie is de laatste jaren erg veranderd. De komst van LED technologie en de toename van digitale product concepten heeft de jarenlange stabiele industrie volledig op zijn kop gezet. Om marktleider te blijven zet Philips Lighting zwaar in op een digitale toekomst. Het hebben van een goed webplatform dat is afgestemd op de meest recente klantbehoefte is een belangrijk onderdeel van de digitale toekomst.

Daarnaast lanceerde Philips eind 2013 haar nieuwe brand design. Philips Lighting wilde bij de vertaling van deze dynamiek haar focus verleggen van online zichtbaarheid naar online engagement en verkoop. Dat betekent feitelijk een totale digitale transformatie met veel impact op bestaande processen, manieren van werken en (online) platformen.

Philips heeft als visie dat innovaties waarde voor klanten en gebruikers van haar producten moeten opleveren. Om online engagement centraal te stellen, zal een selectie van gebruikers en klanten (8000 wereldwijd) gaan deelnemen aan het co-creatie traject voor een nieuw online platform voor Lighting.

Middels een uitgebreide analyse van de customer journey van de diverse Philips Lighting doelgroepen worden de requirements verzameld die de basis vormen van het nieuwe engagement platform.

KPI's

Het nieuwe platform heeft als doel om leads te genereren, online verkopen te vergroten, te inspireren en klanten te betrekken in een geheel vernieuwde digitale ervaring.

  • 100% Mobile responsive
  • Verdubbelen van het aantal leads
  • Verhogen van conversie naar sales
  • Verhogen NPS score
  • Verhogen aantal actieve klanten op platformen

Dit project heeft verschillende kenmerken die hebben bijgedragen aan het ontwerpen en opbouwen van het platform.

  • 8000 klanten/gebruikers gaven input
  • 1800 user requirements
  • 200 interne stakeholders
  • Een wereldwijde organisatie en implementatie

Multidisciplinair team

Vanaf het begin werd er gewerkt door een multidisciplinair team, bestaande uit verschillende partijen en eindgebruikers. Dit om in een vroeg stadium de ontwikkeling aan te laten sluiten op het concept & design traject.

De key-succesfactor voor een crowd-sourced online engagement platform was intensieve samenwerking:

  • Samenwerking door met de crowd input te verzamelen
  • Samenwerking  in het bedenken en uitwerken van design concepten
  • Samenwerking in het verzamelen van feedback
  • Samenwerking bij het doorlopen van 5 iteraties van een concept-design middels een beta-omgeving in de nieuwe Philips look & feel.

De uitkomst van het project is als volgt samen te vatten: middels verhalen over licht en wat het met mensen doet, worden doelgroepen geïnspireerd op de website. Via persoonlijke portalen worden klanten persoonlijk en in hun eigen taal geholpen bij bestellingen en vragen. De kunst daarbij is om de vele systemen en omgevingen met elkaar verbonden te laten zijn, zodat klanten één ervaring ondergaan.

Het nieuwe platform is middels een Agile aanpak gerealiseerd. Hierbij is gekozen voor een component gebaseerde aanpak, waarbij ontwikkelde functionaliteit makkelijk herbruikbaar is in de verschillende markten waarin Philips actief is.

Philips Redesign

  • Grote waardering bij klanten en interne stakeholders over nieuwe platform
  • +/- 45.000 productpagina’s opnieuw ontworpen en ontwikkeld en via enkele klikken alle producten bereikbaar
  • User-goal-completion rate verbeterd met 35%
  • SEO rankings verbeterden in korte tijd met 40%

Meer weten?

Wil je meer weten over het Philips Redesign project, of wil je een redesign van je online platform? Neem dan contact met ons op via het onderstaande contactformulier, en we komen zo snel mogelijk bij je terug. 

Alle velden met een * zijn verplicht.

X

Bel me terug

Bedankt, we bellen u terug.

Bedankt, we nemen snel contact met je op om de afspraak te bevestigen.