fiKks

fiKks app biedt hulp bij geldzorgen

Omdat mensen met schulden zich soms schamen voor hun financiële situatie, kan de stap om hulp te zoeken groot zijn. Anoniem hulp vragen via een app biedt een oplossing. TRIMM ontwikkelde in opdracht van ADG dienstengroep de fiKks app. Hierin worden deelnemers gekoppeld aan een zogenaamde ‘buddy’: iemand die hen kosteloos en anoniem helpt om van hun betalingsachterstanden af te komen.

Specificaties

We hebben het over misschien wel het laatste taboe in Nederland: geldzorgen, vaak verborgen. Die leiden niet alleen tot schulden, stress, frustratie en apathie, maar kosten ook de samenleving bakken met geld. Met fiKks doorbreken we dat taboe en helpen mensen om dreigende geldzorgen bespreekbaar te maken en snel op te lossen.

Ron Steenkuijl, directeur Corporate Affairs bij ADG

Het ontstaan van fiKks

"Wij willen een app”. Met deze vraag startte de samenwerking tussen ADG en TRIMM.

Maar is een app ook hét middel om de doelen te bereiken?

Een goede vraag, waarop het antwoord nog niet bekend was…

We startten dit project dan ook met vooronderzoek, waaruit bleek dat een app inderdaad het juiste middel was om de doelgroep te helpen. Maar liefst 85% van alle Nederlanders (boven de 12 jaar) beschikt over een smartphone, dus ook mensen met schulden. Van een laptop of PC was daarentegen niet altijd sprake. Met een app wist ADG zeker dat zij deze mensen laagdrempelig kon helpen.

De ontwikkeling van de applicatie ging niet vanzelf. Daarom werkte TRIMM – als ketenregisseur – samen met ADG aan een solide basis middels een uitgebreide brainstormsessie. Hierbij vormden de volgende vier aspecten de richtlijnen:

  • de visie en strategie,
  • de doelstellingen,
  • de doelgroep(en),
  • de customer journey

Over de app

De app fiKks geeft deelnemers op eenvoudige én anonieme wijze inzicht in hun financiële situatie. De deelnemers staan er zeker niet alleen voor: na het aanmelden kunnen ze een zogenoemde buddy uitkiezen. Deze buddy’s volgen een speciaal e-learning programma. Dit programma geeft hen de basis die nodig is om de complexe wereld van schulden te begrijpen. De buddy's helpen deelnemers via de app om inzicht te krijg in hun schulden en coachen/ondersteunen waar nodig.

De customer journey vertaald naar features

Belangrijk voor het succes van de app, was het in kaart brengen van de customer journey van zowel de deelnemer én buddy. Wat zijn belangrijke aspecten voor de deelnemer? Welke vragen heeft een buddy als hij/zij zich wil aanmelden?

Op basis van de customer journey werden er thema’s gecreëerd voor de ontwikkeling van de app: van accounts aanmaken tot de communicatie. De thema’s vormden de basis van de features binnen de app. Hierop werd de MVP – Minimum Viable Product – ontwikkeld en het eerste prototype van fiKks gelanceerd.

Privacy by design is een belangrijk kernpunt van AVG en heeft gedurende dit datagevoelige project centraal gestaan.

Functionaliteiten van de app

Een van de belangrijkste aspecten bij het ontwikkelen van de app is de customer centricity. De app is geheel afgestemd én getest door de eindgebruikers: deelnemers en buddy’s. Naar aanleiding van feedback van de doelgroep, zijn de volgende functionaliteiten opgenomen:

  • Het matchen van de deelnemer met een buddy (dit kan anoniem);
  • Het gezamenlijk opstellen van een overzichtelijk schuldendossier;
  • Het online organiseren van kostenverlagende en inkomens verhogende maatregelen;
  • De app helpt, in samenwerking met de buddy, om te bepalen welke schulden prioriteit hebben om extra kosten te vermijden.

 

Testen en verbeteren

De eindgebruikers stonden centraal gedurende het gehele proces. Daarom ging fiKks – na de lancering van het prototype – de markt op. Mensen met schulden én professionals in de schuldverlening kregen toegang tot de applicatie en mochten volop testen met waardevolle feedback als resultaat.
Zij gaven onder andere aan dat de buddy’s inzicht moesten verkrijgen in de financiële situatie van deelnemers. Hierop werd een dossier aan de app toegevoegd waarin de deelnemers inkomsten, uitgaven en betalingsachterstanden anoniem kunnen invullen. Met deze informatie bepaalt de buddy onder andere of de deelnemer over voldoende inkomsten beschikt om zijn schuld af te lossen.

fiKks in de media

Het nieuws barst los als bekend wordt dat oud-minister van financiën Jeroen Dijsselbloem zich aanmeldt als eerste buddy. De app krijgt veel landelijke media-aandacht. Onder andere het AD, RTL nieuws, NIBUD, Linda. en BNR nieuwsradio communiceren over de app.

Wij willen oplossingen creëren die onze klanten succesvoller maken. In samenwerking met Stichting Helden van de Wil (ADG Dienstengroep) hebben we hun digitale uitdagingen vertaalt naar een oplossing met werkelijke impact, de fiKks app. Met fiKks willen we het taboe van geldzorgen doorbreken en mensen een helpende hand bieden in de vorm van een persoonlijke buddy.

Olaf de Rijter, TRIMM

Meer weten over deze case?

Bekijk dan ook eens de website van fiKks. Wil je ook graag helpende hand bieden? Meld je dan aan als buddy of download gratis de app. Vragen voor ons? Neem dan contact op met ons op via onderstaand contactformulier.

Alle velden met een * zijn verplicht.