Kennisdeling tussen IT'ers, hoe doe je dat?

Kennisdeling tussen IT’ers, hoe doe je dat?

Werken in de IT wereld als HR-manager – dat brengt de nodige uitdagingen met zich mee. Als HR manager zijn de volgende zaken essentieel: reflectie, luisteren, verbinden en het stellen van vragen. Hoe je dit aanpakt in de wereld van IT? Ik geef je graag een paar handige handvaten!

Stimuleren van écht vakmanschap

Het is prachtig als interesses van mensen samenkomen met werk. Als je dat kunt verbinden, krijg je enthousiasme. Een voorbeeld: een collega bij TRIMM soldeert en experimenteert in zijn vrije tijd graag met elektronica, die kennis gebruikt hij nu bij de ontwikkeling van een LoRaWAN toepassing voor een klant, met succes! Heel gaaf, écht digitaal vakmanschap. 

Faciliteer coaching, zonder het te forceren

Een van de belangrijkste zaken is het faciliteren van situaties waarbij jonge mensen aan senioren gekoppeld worden om beter te worden in hun vak. Te vaak zie je dat HR professionals of management geforceerd allerlei HR zaken optuigen. Hier zit niemand op te wachten. We worden er bij TRIMM steeds beter in dat vakmensen hun eigen vakmanschap vormgeven, waardoor er veel energie ontstaat.

Creëer een kweekvijver

Kennisdeling begint allereerst op school. Wanneer je gaat werken, moet je de kunst afkijken bij ervaren professionals. Deze situatie creëren we ook bij TRIMM: onze kweekvijver PiT. Zoals mijn collega Joeri zo mooi zegt: “PIT is onze manier om bij te dragen aan talentontwikkeling in de regio Twente”. De kunst voor de ervaren collega’s is om dit op een constructieve manier te doen.

Organiseer kennislunches, meet-ups en gesprekken

Help mensen bij het organiseren van een meet-up, kennislunches of het voorbereiden van een gesprek. Ruim een jaar geleden had een collega wat vragen over de manier hoe we intern zijn georganiseerd. Ik heb hem aangemoedigd om hier een meeting met collega’s over te beleggen. Dat resulteerde in een grote opkomst, maar ook in twijfel bij mijn collega. Hij had zo’n grote opkomst niet verwacht en vroeg zich af hoe hij dit verder vorm kon geven. Samen met hem heb ik gekeken wat ons de beste invulling leek, met uiteindelijk veel enthousiasme en een goed gesprek met collega’s tot gevolg.

Heel cliché, maar geef een goed voorbeeld

Ja zeggen en nee doen, scoor je geen punten mee. Ik deel kennis omdat ik het leuk vind en uiteraard vind ik het leuk als ik daar reacties op krijg. Het past bij mij en dat betekent niet dat andere mensen dat ook moeten gaan doen. Je moet mensen vooral niet verplichten om te schrijven of te gaan presenteren. Dat roept frustratie op. Pak het op een andere manier aan en geef een ongedwongen voorbeeld. Zo is er een workshop bloggen aangeboden bij TRIMM. Geweldig initiatief van een collega. Collega’s kunnen op die manier kennis op doen over hoe je een blog schrijft. Mogelijk helpt dit bij reflectie of kennisdeling op het bewuste vakgebied.

Doe inspiratie op om te leren!

Ik ben zelf geïnteresseerd in werk uit het verleden, werk van nu en werk van de toekomst. Ik probeer verschillende ervaringen op te doen om te leren. Dat is ook de reden waarom ik veel reis. Deze ervaringen brengen mij op verschillende plekken en kunnen helpen bij interventies die ik later doe. Een tijd geleden was er een medewerker die enorm veel baat heeft gehad bij een training mediteren. Ik vind dit een mooi voorbeeld van wat voor haar werkt. Ik weet zeker dat wanneer ik zo’n training aanbied voor iedereen, menigeen geen interesse heeft of overslaat. In dit geval neemt iemand zelf het initiatief en werkt dit voor haar. Dan hebben wij daar als werkgever ook baat bij.

Ga een goede samenwerking aan met marketing

Zolang ik werkzaam ben werk ik eigenlijk altijd heel nauw samen met collega’s marketing en communicatie. Thema’s als arbeidsmarktcommunicatie, employer branding en werving en selectie die veel overlap hebben. We hebben met elkaar bestaansrecht, vanuit die optiek moet je continu met elkaar samenwerken. Bij TRIMM doen we dat bijvoorbeeld door ervaringen van werknemers te delen op werkenbijtrimm.nl.

En als het even niet zo lekker loopt…

Er kunnen situaties voorkomen waar personen even niet zien hoe ze een uitdaging aan moeten vliegen. De kunst is om te activeren, om op de zogenaamde groene knop te drukken en iemand vervolgens in een flow te laten leren en ontwikkelen. Ik geloof niet in een generalistische aanpak, je kijkt naar individuen of teams. De belangrijkste vraag is dan: waar heb je invloed op en hoe kun je de situatie beïnvloeden?  Verandering is niet te managen.

Gepubliceerd op: 29 oktober 2018