Hoe bepaal je de beste UX-strategie?

Gepubliceerd op: 17 december 2019

Hoe bepaal je de beste UX-strategie?

User Experience (UX) is momenteel een trending begrip in de wereld van IT. Toch bestaat User Experience al jaren. Maar wat is User Experience precies en waarom groeit de vraag naar UX-specialisten? We leggen het uit in deze blog én geven 5 handige tips om tot de beste UX-strategie te komen.

UX draait om interactie

Bij UX gaat het om de ervaring (emotie, houding) die een gebruiker heeft in zijn interactie met systemen, producten of diensten. Dat we de term de laatste tijd vaker horen heeft vooral te maken met de groei van interfaces in ons dagelijks leven. Bijna elke dienst heeft een website, portal, of een fysieke display of interface op locatie (denk aan die soms wat onhandige OV-chipkaart oplaadautomaat bij de AH). 

Groeiende vraag naar UX-specialisten

Sinds een jaar of 4 zien we een groei aan vacatures naar UX-designers, -researchers of -consultants. Bedrijven zien waarde in het optimaliseren en gebruiksvriendelijk maken van diensten en interfaces. Ook scholen zien de vraag en passen de opleidingen hierop aan. De vraag naar stage- en afstudeerplekken groeit elk jaar. De focus van UX komt steeds zwaarder te liggen op het ontwikkelen van goede en bruikbare interfaces. 

Kijkend naar enkele vacatures die nu online staan en de skills die hierin van UX-ers gevraagd worden, zien we grote verschillen. Waar het ene bedrijf verwacht dat je workshops geeft en data analyseert, wil het andere bedrijf dat je complexe wireframes uitwerkt en interactiemodellen beschrijft. Vandaar dat we steeds vaker onderscheid maken tussen de eerdergenoemde UX-designers, -researchers en/of -consultants. 

5 tips om tot de beste UX-strategie te komen

Op 20 november 2019 verzamelden 30 UX-ers zich bij TRIMM om kennis te delen tijdens een UX meetup. Onder begeleiding van onder andere Nikki, UX-specialist bij TRIMM, werkten ze een échte klantcase uit. Er wordt in groepsverband gediscussieerd over aanpak, tooling en proces. De conclusies van alle discussies zijn samen te vatten in vijf handige UX-tips:

1. Identificeer alle stakeholders

Breng alle betrokkenen voor jouw project in kaart door middel van stakeholder mapping. Zo krijg je inzicht welke stakeholders voor jou belangrijk zijn en waarom. Door iedereen tijdig te betrekken doorloop je de processen sneller en werk je toe naar een gezamenlijk doel.

2. Interview de gebruikers

Door gebruikers te interviewen kom je tot nieuwe inzichten. Interview daarbij de eindgebruiker zelf en de medewerkers die aan de klantzijde met de eindgebruikers te maken hebben. Waar de klant zijn eigen doelen heeft, komen die niet altijd overeen met wat de eindgebruiker wil.

3. Breng de Customer Journey in kaart

Met het in kaart brengen van de Customer Journey kun je kijken wanneer je welk doel (of je eindgebruiker) kunt bereiken. Bekijk hierbij wat wel goed gaat en wat niet: welke stap kan onprettig zijn voor de gebruiker? Combineer deze informatie met de input die je uit interviews hebt gehaald, zo kun je de painpoints identificeren.

4. Gebruik het Core Content Model

Als je oplossing een digitale interface is, kun je de doelen die je hiervoor hebt verwerken in een Core Content Model (zie afbeelding hieronder). Dit model geeft je meer houvast tijdens het ontwerpen van de interface en het bepalen van de beste content. 
 

Core content model

5. Voer usertests uit

Het uitvoeren van usertest gebeurt helaas in de praktijk nog te weinig. Dit is jammer, want het kan tot zoveel meer en betere inzichten leiden. Tijdens de ontwikkeling, als je net de eerste wireframes of designs hebt staan, kun je al testen of je concept aansluit bij de eindgebruiker. Heb je het product staan? Dan helpen deze testen bij het optimaliseren van een dienst. 

De toekomst van UX

De toekomst van UX als vak is nog niet duidelijk. De focus op een gebruiksvriendelijke interface groeit, dus hoe zorgen we ervoor dat de ervaring daaromheen net zo goed is? Er is nu een duidelijke trend van UX-design op basis van data. En wie weet ontstaat er een nieuw vakgebied rondom face-to-face interacties. Hoe UX zich ook ontwikkeld: laten we er als UX-ers voor zorgen dat we kennis blijven delen zodat we elkaar én ons vakgebied helpen groeien.

Ga aan de slag met UX design!

Heb je vragen naar aanleiding van deze blog, en wil je aan de slag met UX design? Neem dan contact met ons op via onderstaand contactformulier. We nemen zo snel mogelijk contact met je op! 

Alle velden met een * zijn verplicht.