Digitale transformatie: in 2020 kan je er niet meer omheen

Gepubliceerd op: 23 december 2019

Digitale transformatie: in 2020 kan je er niet meer omheen

De tijd van het jaar is aangebroken om terug te blikken, maar vooral vooruit te kijken. Bij TRIMM evalueren we met onze klanten hoe de werkzaamheden in 2019 zijn verlopen en welke zaken we in 2020 op gaan pakken. Onderwerpen als personalisatie, big data, integraties, PIM, lead generation en marketing automation passeren de revue. Belangrijker gespreksonderwerp is echter het fundament dat de voorwaarde is om bovenstaande technologieën succesvol te maken: digitale transformatie.

De ‘transformatie’ in digitale transformatie

Veel bedrijven zijn er al jaren mee bezig: digitale transformatie. Een prachtig buzzword waar veel over wordt gesproken. In de praktijk zien we dat bedrijven er moeite mee hebben grip op het geheel te krijgen, vaak doordat kennis van digital ontbreekt of er geen focus op digitale transformatie zit. Als er al voldoende focus is, gaat deze focus uit naar ‘digital’ en niet naar ‘transformatie’. Daar gaat het mis.

Digitale transformatie is een strategisch onderwerp

Het besef dat je als business met digital aan de slag moet is er vaak wel, maar voor veel bedrijven is het een worsteling hoe dit te doen. Te vaak wordt alles rondom digital gezien als iets van de afdeling IT of Marketing. Het wordt als ‘projectje’ neergelegd bij een Digital Marketing Manager. Fout!

Besef dat digitale transformatie niet gaat om digitale tools in te zetten om je business te doen, maar dat je business meer gaat plaatsvinden in een digitale wereld. Het is een denkwijze, een verandering van je strategie én bedrijfscultuur.

Michiel Verheij, Product Owner bij TRIMM

Digitale transformatie is geen ‘IT-feestje’, maar een onderwerp dat op bestuursniveau opgepakt en verankerd dient te worden. Veel bedrijven lopen het risico dat als ze hier niet gefocust mee aan de slag gaan, business zullen verliezen aan concurrenten die wél meegaan in digitale ontwikkelingen. En daarmee bestaansrecht kunnen verliezen en binnen 5 jaar niet meer bestaan. 

Van digitalisering naar digitale transformatie

Veel organisaties bevinden zich in de fase van het digitaliseren van interne en externe processen. In veel gevallen is dit geen digitale transformatie. Digitale transformatie houdt in dat je door middel van digital nieuwe toegevoegde waarde gaat bieden. Bijvoorbeeld:

  • Een acculader wordt gekoppeld aan het internet en voorzien van een data-dashboard. Omdat de data waardevolle input levert aan de consument, levert het product nieuwe toegevoegde waarde.
     
  • Lampen kunnen worden bediend via een app en hier kunnen nieuwe diensten aan verbonden worden, zoals voice control en geo-fencing. Hierdoor ontstaat een nieuw businessmodel.
     
  • Op basis van user-data van soortgelijke distributeurs adviseert een bedrijf zijn distributeurs welke producten dienen te worden ingevoerd in het assortiment. Zo worden zoveel mogelijk relevante producten aangeboden aan eindgebruikers.

Belangrijk om te beseffen is dat digitale transformatie een voortdurend proces is en daardoor geen eindpunt heeft.

Customer experience: het verschil tussen B2C en B2B wordt kleiner

De kern van digitale transformatie zit in een excellente klantervaring. Door B2C-bedrijven word je als klant netjes geïnformeerd over de status van jouw bestelling, geüpdatet over je bonuspunten en worden je aanbiedingen gepersonaliseerd. Deze verwachtingen en behoeften dringen steeds meer door in het B2B domein.

Die dame die ’s ochtends, voordat zij aan het werk gaat, die laatste bestelling plaatst bij Picnic en bij Bol.com nog even die verf bestelt waarbij gebruik gemaakt wordt van same day delivery, werkt later die dag namelijk als inkoper of engineer bij jouw klant.

Aan de slag!

Voor wie een beperkt budget en beperkte resources heeft, adviseren we allereerst te prioriteren. Begin door te praten met verschillende medewerkers binnen de organisatie. Zij zullen je op knelpunten wijzen en voorzien van waardevolle input die je helpen prioriteiten te stellen. Ga ook in gesprek met je klanten. Zij kunnen vaak haarfijn aangeven waar het momenteel aan schort en aangeven welke wensen zij hebben. Zorg dat je focus houdt en je niet door de dagelijkse gang van zaken laat afleiden.

Een ander instrument dat gebruikt kan worden is het business model canvas van Alex Osterwalder dat helpt kijken naar jouw huidige, maar ook toekomstige business. Kijk vanuit het perspectief van je business strategie en bepaal dan op welke wijze digital hieraan kan bijdragen.

Organisatie, proces, technologie

Bij het invoeren van digitale tools en systemen komen er altijd vragen vanuit de organisatie. Bij het invoeren van de technologie raken we allerlei processen en hierdoor wordt er kritisch naar de organisatie gekeken. In de praktijk zien we vaak dat de processen niet helder zijn of blijken deze niet logisch ingericht.

Technologie, proces en organisatie kunnen niet los van elkaar opereren. Benader dit integraal, waarbij Organisatie het fundament vormt, met daar bovenop Processen en Technologie als sluitsteen. Om technologie optimaal te laten renderen is het noodzakelijk dat de onderliggende lagen goed ingericht zijn en functioneren.

Breng de belangen van IT en de business samen

Op het moment dat digitale transformatie hoger op de agenda komt wordt de afstemming tussen IT en business steeds belangrijker. Wensen en belangen van business en IT zijn vaak niet hetzelfde. Belangen van IT liggen op het vlak van o.a. continuïteit, stabiliteit, veiligheid, beschikbaarheid en robuustheid. Business wil in veel gevallen business value zo snel en goed mogelijk naar de markt brengen, wat weer gevolgen heeft voor het IT landschap. Daarom is het van belang om de rode draad van de digitale transformatie duidelijk te hebben en wederzijdse belangen te delen. Zo wordt er begrip gekweekt en kunnen doelstellingen gezamenlijk gerealiseerd worden.

Accepteer dat er fouten gemaakt worden

Bij verschillende organisaties duren veranderingsprocessen lang en dragen sunk costs en de bestaande cultuur niet bij aan de acceptatie van onontkoombare fouten in digitale transformatie processen. Om mogelijke faalkosten te beperken en snel resultaten te behalen adviseren we de projecten zo klein mogelijk te maken. Leer van de fouten die gemaakt worden en zie hier de waarde van in. De praktijk leert dat agile werkprocessen en een leer-mindset sterk bijdragen aan het versnellen en verbeteren van de digitale transformatie.

Kunnen wij je helpen met digitale transformatie?

Wil jij met onderwerpen zoals personalisatie, data inzicht, integraties, PIM, lead generation of marketing automation aan de slag? Zorg dan eerst dat je het fundament hebt staan: strategie, organisatie en processen. Heb je het fundament goed gelegd, dan is ook jouw organisatie in staat om met nieuwe technologieën successen te behalen.

Moeite om dit daarna te realiseren in de praktijk? Neem dan contact met ons op via onderstaand contactformulier. We gaan dan samen kijken hoe we jouw bedrijf digitaal kunnen transformeren! 

Alle velden met een * zijn verplicht.