Digital business development op de Chinese markt

Digital Business Development in China
Gepubliceerd op: 1 december 2016

Digital business development op de Chinese Markt

Wat moet je weten als je je pijlen richt op de Chinese markt?

Een aantal maanden geleden was ik op de Magnolia Conferentie in Basel. Tijdens een presentatie over user journeys werd er een vraag vanuit het publiek gesteld: “Waarom wordt mijn website niet gevonden via Google in China?” Ik was stomverbaasd dat deze vraag de revue passeerde. Hoe kan het dat mensen die werken in de digitale industrie niet weten hoe ze moeten opereren in verschillende markten? Denkend dat de hele wereld hetzelfde is als het gaat om het bereik van verschillende kanalen…

Wanneer ik spreek uit eigen ervaring weten veel internationaal opererende organisaties wel dat hun websites tegen problemen kunnen aanlopen in China. Echte kennis hebben deze organisaties vaak echter niet, laat staan dat ze weten hoe ze met deze problemen om moeten gaan. Vreemd, want voor de meeste bedrijven waarmee wij samenwerken is China een groeiende markt met veel kansen.

De situatie tijdens de conferentie was veelzeggend. Het publiek viel stil en de presentator gaf het juiste antwoord: “Omdat Google is geblokkeerd in China”.

Dus, wat moet je weten wanneer je jouw bedrijf wil presenteren via de digitale kanalen in China?

Great firewall of China

In het digitale tijdperk waarin wij nu leven heeft China het weer voor elkaar gekregen een muur te bouwen. Deze muur wordt ook wel “The great firewall of China” genoemd. Deze muur heeft alles te maken met de Chinese censuur en kan significante invloed hebben op de mate waarop jouw website beschikbaar is voor potentiële klanten. Niet alleen Google maar ook websites als YouTube, Facebook en Twitter worden namelijk geblokkeerd. Ten eerste zijn er dus veel kanalen waarvan wij afhankelijk zijn in onze digitale uitingen simpelweg niet beschikbaar in China.

Maar dit is niet het enige probleem dat er speelt vanwege de firewall. De firewall zorgt er ook voor dat al het internetverkeer vertraagd wordt, wat betekent dat websites erg langzaam laden in China. Dit heeft als gevolg dat als prospecten al jouw website hebben gevonden, je al veel van deze prospecten al verliest voordat ze überhaupt content hebben gelezen omdat ze 40 seconden moeten wachten tot deze content is geladen. Dit kan worden opgelost door ofwel te hosten op locaties op het Chinese vasteland of gebruik te maken van een CDN dat China als dekkingsgebied heeft (bijvoorbeeld Akamai CDN). Voor beide oplossingen is een ICP-licentie vereist. Het verkrijgen hiervan duurt ongeveer 30 dagen.

Andere User Journey

Vanwege culturele en technologische verschillen is de user journey in China wezenlijk anders dan in Europa en Amerika. Digitale kanalen worden namelijk vaak op een hele andere manier gebruikt. Chinezen laten bijvoorbeeld hun nooit hun e-mailadres achter op een website en mensen in China sturen vaak spraakberichten in plaats van tekstberichten. Gebruik je op dit moment geen QR-codes omdat toch niemand het gebruikt? In China wel hoor!

Het sociale landschap in China is erg complex en verandert snel. Voor bijna alle kanalen die wij op dagelijkse basis gebruiken zoals YouTube, Facebook en Google bestaat er in China een tegenhanger. Daarnaast zijn imitatieproducten in China een groot probleem, dus verifiëren dat je met echte producten te maken hebt is ook een belangrijk deel van de user journey.

Chinese tegenhangers

We zijn zo gewend aan platformen als Google, Ebay, YouTube en Facebook dat we ons bijna niet kunnen voorstellen dat deze platformen simpelweg geen marktaandeel hebben in andere delen van de wereld. Alibaba is ondertussen bekend, maar er zijn meer grote spelers actief op de Chinese markt. Baidu is de tegenhanger van Google Search en heeft in China het grootste marktaandeel. Baidu is niet zo dominant als Google, maar met een marktaandeel van ongeveer 50% is het de belangrijkste speler in China, gevolgd door Qihoo 360 Search en Sogue. Als je dus wil nadenken over SEO/SEA, moet je deze zoekmachines in je achterhoofd houden.

In China is Qihoo 360 de meest gebruikte browser. En ook al heeft het westerse Internet Explorer nog een redelijk marktaandeel, 360 is zeker de belangrijkste. Houd je je bezig online sales? Alipay (onderdeel van Alibaba) is de belangrijkste payment provider, vergelijkbaar met Paypal. Alipay ondersteunt de belangrijkste creditcards en andere betaalmethoden. Om even een idee te geven hoe groot Alipay is; ze verwerken drie keer zoveel transacties als Paypal! De tegenhanger van YouTube is Youku. Daarnaast hebben we WeChat, en dit is niet alleen maar de tegenhanger van WhatsApp…

WeChat

WeChat is één van de belangrijkste digitale kanalen in China op dit moment, dus dit kanaal verdient een iets uitgebreidere uitleg. Wat begon als een sociale app, vergelijkbaar met Whatsapp en Facebook, is ondertussen veranderd in een enorme allesomvattende app die veel verschillende functionaliteiten combineert. Functionaliteiten waarvoor wij gewend zijn verschillende apps te gebruiken. Berichten sturen, inchecken voor je vlucht, een karaoke sessie boeken, eten bestellen, je auto samenstellen en aandelen kopen en verkopen, het kan allemaal met één app. Met meer dan 600 miljoen gebruikers is het een van de belangrijkste kanalen in China. Voor omni-channel marketing is deze app ook ontzettend belangrijk vanwege onder andere loyality programma’s en brand messaging. Daarnaast ook niet geheel onbelangrijk: 60% van het websiteverkeer wordt doorgestuurd via WeChat.

Tijdens de Magnolia conferentie was het leuk om te zien dat Magnolia CMS nu een API heeft om met WeChat te integreren. Maar dan nog, wanneer klanten vragen voor een integratie van hun website met WeChat zal het antwoord zijn: welk deel van WeChat?

Meer weten over dit onderwerp? Check dit filmpje van de NY Times!