De 10 digital uitdagingen voor B2B organisaties in 2023, en de vragen die je je moet stellen

De 10 digital uitdagingen voor B2B organisaties in 2023 en de vragen die je je moet stellen.

Het is 2023! Een jaar waarin ook weer een aantal uitdagingen en ontwikkelingen op het digital vlak jullie en ons bezig zullen houden. We hebben ze even voor je op een rijtje gezet.

1. Data & Privacy: hoeveel zeggenschap heeft jouw organisatie over haar data?

Er zijn een paar ontwikkelingen met betrekking tot data en privacy gaande die impact zullen hebben op de (digitale) praktijk: de cookieless world en de trend naar zelf data opbouwen over je eindgebruiker, de nieuwe EU privacy wetgeving die vereist dat gebruikersdata opgeslagen wordt in de EU, en heel praktisch gezien het feit dat Google Universal Analytics 3 komend jaar komt te vervallen.

In alle gevallen zijn dit ontwikkelingen die enorme impact zullen hebben op het digital beleid bij organisaties. Met welke partijen werk je samen en waar hosten die partijen de gebruikersdata? Welke opties zijn er naast Google Universal Analytics om het gebruik van en de performance van de online kanalen te analyseren? Hoe gaan we als marketeer straks adverteren? Willen we als organisatie zelf eigenaarschap en zeggenschap over de data gegenereerd door onze kanalen? Allemaal topics waarin er nu strategische keuzes gemaakt moeten worden en waar wij als TRIMM graag in adviseren. 

2. De verschuiving van sales naar marketing; of de samenwerking tussen marketing en sales?

We zien al een tijdje dat ook in B2B de DMU inmiddels bestaat uit een nieuwe generatie kopers. De online oriëntatie en de voorkeur om daarin zelf vooral veel onderzoek te doen online, is toegenomen. En daarmee verandert de rol van sales, én die van marketing. Waar het vroeger de verantwoordelijkheid was van marketing om tot aan de “consideration” fase te werken, verschuift die grens nu tot op de adviesfunctie nét voorafgaand aan de verkoop. Trends als guided selling, waarbij de adviesfunctie van sales digitaal vertaald wordt en de zelfredzaamheidbehoefte van de klant wordt bediend, zijn daarbij belangrijke ontwikkelingen. Bekijk hier de Material Advisor van DSM Materials Engineering als voorbeeld. 

3. Klant op 1 in bij vertaling klantreis naar digitale kanalen

Het klinkt zo simpel: de klant is mijn belangrijkste stakeholder om dit project uit te voeren. Maar gebeurt het ook in de praktijk? Is er onderzoek beschikbaar waarop de klantreis gebaseerd wordt? Weten we hoe onze gebruikers omgaan met de huidige middelen? Weten we wat we moeten verbeteren? Past onze uiting bij ons merk en hoe zouden we dat beter kunnen doen? Hoe aan te pakken? Kijk naar CX leadership, CX Architecture en CX Creation.

4. Cybersecurity: DDoS, Ransomware, Phising Sites en Bots

Een aandachtsgebied dat niet meer weg te denken is, is cybersecurity. Een goed beleid maken en uitvoeren om aanvallen op infrastructuur en sites tegen te gaan, en om verspreiding van malware en/of ransomware te voorkomen is een van de topics in de boardroom tegenwoordig. Best practices bevinden zich vaak in de hoek van Zero-Trust, Microsegmentatie en Web Application Firewalls. Hoewel deze topics vaak door IT gedreven worden, gaat het inmiddels ook steeds vaker op de marketing afdelingen over cybersecurity. Denk dan aan phishing- en fake sites die het merk en de reputatie bedreigen, of bots- en scrapers die concurrentiegevoelige informatie proberen te bemachtigen. Een goed voorbeeld is de botmanagement die we hebben gemaakt voor Funda, meer weten? Drink een kop koffie met Bas Greevink.

5. De strijd om digital talent: de toegevoegde waarde van een agency

Hoewel de strijd om talent in alle industrieën gaande is, is “digitaal” talent een topic dat veel CxOs bezighoudt.   Of het nu gaat om het werven van nieuw talent en het uitdenken van een originele recruitment strategie, of het behouden van talent en het ontwikkelen van een team met een digital mindset en de juiste vaardigheden. Het zijn uitdagingen die in 2023 nog hoger op de agenda staan. Juist in die strijd, kan werken met een agency ook voordelen bieden, zoals continuïteit als het team veel wisselt, of het aanvullen van specifieke kennis en ervaring, of het trainen en opleiden van je eigen team en het flexibel schalen van de inzet van je team.

Toch liever zelf mensen in huis? Spar eens met Arnold Maskat over een HR analytics, om data gedreven proactief te recruiten en mensen te behouden.

6. Pivots: marketingplannen die snel bijgesteld moeten worden

In een economie met veel onzekerheid rondom prijzen (energie, inflatie etc), worden bedrijfsstrategieën steeds meer ingestoken op wendbaarheid. In een aantal gevallen wordt daarbij marketing als sluitpost neergezet, of krijgt marketing de opdracht om in scenario’s te gaan werken met flexibele begrotingen. Ook de marketingplannen moeten daarbij wendbaarder zijn, en focus wordt nog meer verlegd naar resultaat, Return on Advertising Spend en Return on Investment.  Digital marketing is per definitie meer wendbaar en goed meetbaar. TRIMM ontwikkelt met haar klanten juist marketingdashboards die realtime inzicht geven in de ROI van een campagne. Welke kanalen(mix) renderen nu goed, waar zitten de uitdagingen en hoe nemen we vandaag nog actie om de targets van morgen te halen? Van evaluatie achteraf, naar aan het stuur tijdens een campagne.

Wil jij met maximale uit jouw marketingbudget halen? Wij vertellen jou graag hoe business intelligence marketing kan helpen!

7. Starten en uitbouwen van account based marketing

Voor B2B organisaties die op zoek zijn naar high value accounts, waar lange salescycli spelen en de DMU complex is, is account based marketing opkomend. Waar het bij traditionele inbound marketing draait om veel mensen naar je website te trekken en veel leads te genereren, draait Account Based Marketing het op z’n kop. Het draait om het ideale klantprofiel, specifieke targetbedrijven en actief bouwen aan de relatie met deze organisaties. Een trends die wij hierin zien: door een overvloed van interessante externe databronnen wordt het klantprofiel van de ideale klant steeds vaker bepaald op basis van interne en externe data.

Account based marketing kan zowel ingezet worden voor het bewerken van nieuwe klanten, als voor het uitbouwen van bestaande accounts. Hoewel veel organisaties er al mee gestart zijn, verwachten we dat in 2023 nog meer B2B organisaties account based marketing aan hun activiteiten zullen toevoegen.

8. Low-code: een brug slaan tussen IT en business

Low-code-platforms zullen in 2023 in populariteit blijven toenemen. Low-code platforms stellen niet-technische gebruikers in staat maatgemaakte digitale toepassingen te bouwen met behulp van een visuele interface die de noodzaak van coderen minimaliseert of zelfs overbodig maakt. Bovendien zijn low-code-platforms gemakkelijk te integreren met andere systemen en applicaties, waardoor het voor bedrijven gemakkelijk is om verschillende bedrijfsprocessen te automatiseren en diverse toepassingen te bouwen als aanvulling op hun bestaande digitale landschap en pakketten als ERP’s en CRM’s.

Low-code slaat een brug tussen IT en business, door de business in staat te stellen direct betrokken te zijn bij het ontwikkelingsproces en als gevolg IT te ontlasten. Dit stelt bedrijven in staat sneller ideeën en concepten te verifiëren op de markt, in een kortere time-to-market en met lagere investeringen, zodat ze zich kunnen concentreren op groei en innovatie in plaats van op risicobeheer. Bij TRIMM combineren we de snelheid en effectiviteit van low-code met een user interface die naadloos aansluit bij de behoeften van de gebruiker en de branding en het digitale landschap van uw organisatie. Lees hier meer of neem contact op met Jeroen Wijnholds.

9. Digitale Toegankelijkheids Act

Vanaf 28 juni 2025 moeten ook bedrijven zich aan richtlijnen met betrekking tot toegankelijkheid gaan houden. Dan gaat de European Accessiblity Act (EAA) van kracht. Waar nu nog alleen de overheid zich daaraan moet houden, geldt dat dus straks voor alle organisaties met meer dan 10 werknemers. Hoewel het nu nog ver weg lijkt, is het wel belangrijk om er in 2023 alvast rekening mee te gaan houden. Zeker aangezien een website of app gemiddeld zo’n 3-5 jaar meegaat. Laat je komend jaar een nieuwe applicatie bouwen? Vraag je webdevelopment partner dan hoe er in het traject rekening mee gehouden gaat worden. Aanpassen achteraf is naar verwachting veel duurder.

10. Branding & design

In 2023 gaat ook bij merken om de menselijkheid en authenticiteit, ook online. Veel bedrijven gaan terug naar low-fi en handgemaakte designs om bij te dragen aan het vertrouwen in het merk en zijn daarnaast uitgesproken over hun brand values. Brand activism is daarbij een opkomende trend: merken die zich uitspreken over maatschappelijke ontwikkelingen. Het verkleinen van de “digitale kloof” is een van de trends waarin merken zich uitspreken en onderscheiden: hoe zorgen wij ervoor dat iedereen gelijke toegang heeft tot het internet? Meer weten over wat Trimm hierin kan betekenen? Neem dan contact op met Adam Butler

Hoe kunnen we jou helpen in 2023?

Heb jij een digital uitdaging? Ben je niet tevreden met de huidige staat van je online winkel, of ben je klaar om deze naar een hoger niveau te tillen in 2023? Neem dan gerust contact met ons op via het formulier. We komen zo snel mogelijk bij je terug!

Alle velden met een * zijn verplicht.