Een contentstrategie in 10 stappen

Een contentstrategie in 10 stappen
Gepubliceerd op: 15 november 2017

Een contentstrategie in 10 stappen

Wat is een goede aanpak voor een gedegen contentstrategie en hoe kun je deze strategie voor je laten werken? Goed, zo eerlijk als ik ben: er is geen algemene ‘best practice’. Ieder bedrijf en beoogde doelen zijn anders, en behoeft daarom ook een aanpak op maat wat betreft een contentstrategie. Echter zijn er wel al een aantal stappen die je voor jezelf kunt nemen om een basis te leggen. En die deel ik graag!

Stap 1: Bepaal je doel

Het is van essentieel belang dat je de bedrijfsvisie en strategie helder op je netvlies hebt staan. Vanuit dit gedachtengoed kun je passende doelen opstellen die nodig zijn voor het behalen van de gewenste resultaten. Breng dus voor jezelf de bedrijfsvisie in kaart met daarbij de beoogde doelstellingen.

Stap 2: Ontdek wie je wil bereiken

Het identificeren van je doelgroep is een tijdrovende klus, echter is dit enorm belangrijk om je persona’s goed te kunnen opstellen. Deze heb je nodig om je boodschap op een effectieve wijze over te brengen. Vraag jezelf af wie je persona’s zijn, waar ze zijn, welke interesses ze hebben en op welke manier je ze het beste kunt bereiken. Bedenk vooral dat het uiteindelijke doel is om klanten aan te trekken én nog belangrijker: deze te behouden. Lees hier hoe wij dat aangepakt hebben in samenwerking met Demcon!

Stap 3: Investeer in een concurrentie analyse

Wie zijn je concurrenten? Welke vergelijkbare bedrijven zijn er op de markt? Wat doen ze op online gebied? Waar zijn ze wel (of juist niet) te vinden, en hoe gebruiken ze hun online platform(en)? Een analyse van concurrenten geeft je een goed inzicht in de huidige markt. Fouten moeten worden gemaakt om van te leren, echter hoef je deze natuurlijk niet altijd zelf te maken. Een concurrentie analyse is dan ook een goede manier om te analyseren wat wel en niet werkt, om uiteindelijk een innovatieve aanpak te hanteren.

Stap 4: Meten is weten

Lekker cliché, maar zo is het wel. Een analyse van naamsbekendheid, online vindbaarheid, aantal websitebezoeken en de interactie kan je een goed beeld geven van je huidige online ‘status’. Een nulmeting alvorens je een strategie gaat toepassen geeft je een beeld van waar je nu staat. Nadat je strategie gedefinieerd is en je deze gaat toepassen, kun je d.m.v. (AdWords) campagnes zien welk effect je inspanningen hebben. Na analyse van deze resultaten kun je al snel verbeterpunten opmerken en toepassen. Handig dus!

Stap 5: Contentinventarisatie

Door middel van een contentscan kun je zien hoe je huidige content ervoor staat. Met Google Search Console ontdek je waar je op dit moment op gevonden wordt. Ook kun je met SEO spiders als ScreamingFrog meten op welke punten jouw huidige content wat betreft SEO verbeterd kan worden. Een dergelijke tool geeft bijvoorbeeld aan welke titels te lang zijn, of welke pagina's niet genoeg tekst bevatten. Met deze resultaten kun je nagaan of je huidige content nog passend is bij je strategie en waar nog winst valt te behalen.

Stap 6: Vertel je verhaal

Aan wie richt je jouw boodschap? Welke boodschap wil je overbrengen? Welke type content past bij je doelgroep? En heb je dat aan ze gevraagd? Dit is slechts een greep uit de vragen die wij stellen wanneer we onderzoeken op welke manier digitale content relevant kan zijn voor klanten en potentiële klanten. De manier waarop content wordt gecommuniceerd is belangrijk, maar relevantie van content is de sleutel tot succes

Stap 7: Invullen van een contentkalender

Om kwaliteit te kunnen waarborgen is het van belang om een contentkalender op te zetten. In deze kalender kun je content organiseren, een planning maken van contentcreatie om een constante contentflow te houden, en een overzicht maken van de content implementatie en distributie.

Stap 8: Implementatieplan van content op je platform

Content management is het daadwerklijk plaatsen van content in een content management systeem (CMS), zoals sitecore, umbraco of magnolia. Afhankelijk van je platform (en content) kan dit een tijdrovende klus zijn. Hou hier rekening mee in je contentkalender, zodat je bij campagnes niet voor verrassingen komt te staan. Zorg dat je hiervoor ook een strak plan hebt staan met eventueel externe partijen die je ondersteunen bij de proces.

Stap 9: Verspreiden van je boodschap

Als je content klaar staat voor distributie is het goed om naar aanleiding van het voorgaande onderzoek na te gaan via welke kanalen je het beste kunt gebruiken voor het verspreiden van je boodschap. Je moet ervoor zorgen dat je content vindbaar is voor je doelgroep, zorg er dan ook voor dat je op de juiste kanalen aanwezig bent

Stap 10: Houd je strategie levend!

Wanneer je contentstrategie op poten staat, is het van belang dat je deze op regelmatige basis blijft aanvullen/veranderen. Analyseer resultaten, pols reacties en verbeter waar nodig. Met name het zorgen van een constante contentflow is heel belangrijk. Wees actueel en speel in op de wensen van je doelgroep. Hiermee trek je nieuwe prospects aan, maar blijf je de bestaande ook behouden. Het doel is uiteindelijk interactie met als gevolg conversie, zorg er dan ook voor dat je doelgroep je opmerkt.

Hulp nodig bij het definiëren van je digital (content)strategie? We praten je graag bij over de mogelijkheden op gebied van content en support. Laten we snel een kop koffie doen!

X

Bel me terug

Bedankt, we bellen u terug.

Bedankt, we nemen snel contact met je op om de afspraak te bevestigen.