Contentmarketing: focus op kennis en expertise

header trimm impression of working environment working in a team
Gepubliceerd op: 25 augustus 2015

Content marketing: focus op kennis en expertise

Onafhankelijk relevant nieuws brengen aan een gerichte doelgroep. Damco biedt met retaillogistics.guru een platform waar experts alle interessante content kunnen vinden op het gebied van retail logistiek. Damco, wereldwijde logistieke dienstverlener en onderdeel van Maersk, krijgt daarmee concrete leads, door relevant te blijven voor hun doelgroep.

Michael Kriek, digital marketing manager bij Damco, vertelt vanuit de kantoortuin van Damco HQ in Den Haag over hun content marketing aanpak. Tot twee jaar bestond de marketing   vooral uit het online delen van offline marketingmateriaal op de website. “Onze klanten toonden weinig interesse in deze traditionele manier van marketing, waar de promotie van je eigen diensten het uitgangspunt vormt.”

Onafhankelijk platform voor retail logistiek

De ontwikkelingen bij het bedrijf laten zien wat er al lange tijd speelt: bedrijven begrijpen veel beter dan traditionele uitgevers welk onderwerp en type content relevant is voor de doelgroep. “Zeker in B2B moet content zeer relevant zijn om interesse bij klanten te kunnen wekken. Een duidelijke mening over hot topics in de industrie, het delen van expertise of het aanbieden van tijd besparende platforms, dat is wat je doelgroep wil horen. Een focus op kennis en expertise, in plaats van de primaire focus op het verkopen van je product of dienst. “Op het nieuwsplatform, ’s werelds eerste met de focus op professionals in retaillogistiek, laten we een selectie van het wereldwijde nieuws dat recent in de media verscheen zien. Daarnaast worden bezoekers geïnformeerd over trends en zijn er opiniestukken te lezen. Het is een onafhankelijk platform wat door ons wordt gefaciliteerd en biedt onze doelgroep op één enkele plek een overzicht aan van het meest belangrijke nieuws binnen logistiek en retail.” vertelt Michael. En, de oplossing moest heel relevant zijn, ook voor de lange termijn.  

Lead generatie

Bezoekers hebben de mogelijkheid om zich in te schrijven voor de wekelijkse nieuwsbrief. En dan begint de leadgenerator te lopen. Met deze verrijking van de database kan Damco deze mensen vervolgens gepersonaliseerde content aanbieden en verder de funnel in trekken. Webinars, eGuides, trendrapporten en blogposts kunnen vervolgens gedeeld worden met de doelgroep. De awareness wordt dus met name gegenereerd door content curatie en betaalde online middelen die naar de website leiden. Direct marketing, adwords, display advertising en social media zorgen voor een groot deel van het verkeer naar het platform. Content creatie zorgt dat Damco ook buiten het platform worden gevonden, maar kan vervolgens ook worden aangeboden aan die nieuwe contacten. Nieuwe klanten die ze al langer op de shortlist hebben staan en nu binnen het bereik zijn.

Bovenal vindt Michael dat Damco een verantwoordelijkheid heeft die verder gaat dan alleen supply chain management voor haar klanten. “Door relevant te zijn ontstaat er op een andere manier een dialoog met onze klanten. Het draagt bij aan ons partnership met klanten, die ons waarderen dat wij hen faciliteren en helpen beter te worden in hun vak.”

Michael vervolgt: “We hebben een klein team wat het platform regelmatig onderhoudt, monitort en bijstuurt. De nieuwsartikelen worden weliswaar automatisch klaargezet, de publicatie ervan gebeurt handmatig.  Op deze manier garanderen we de relevantie en kwaliteit van de portal. 

Marketing automation

De klantinzichten die we krijgen door het marketing automation systeem, zijn goud waard. Deze data zetten we in om nog relevanter en interessanter te worden voor onze doelgroep. Uiteraard blijft ook de persoonlijke dialoog belangrijk en dus praten we regelmatig met hen over hun behoeften. Maar we vragen ze ook naar hun mening over onze marketingactiviteiten, verhelderend!” 

En hoe gaat het met de bekende marketing en sales alignment, waar zoveel over gesproken wordt? “Ja, een goed punt. Onze salesafdeling was in het begin afwachtend, maar doordat we onze plannen en resultaten zijn blijven delen krijgen we echt meer samenwerking. Het blijft een uitdaging om de gehele organisatie mee te krijgen in de contentmarketing gedachte, maar zodra we de lange  lijst van relevante abonnees zagen veranderde deze kritische houding snel!” 

Goede resultaten

Dat de doelgroep behoefte heeft aan het laatste nieuws, trends en oplossingen in de branche blijkt uit het succes. Met 3000 unieke bezoekers en 100 nieuwe relevante contacten per maand kan hij tevreden concluderen dat ze geslaagd zijn in hun opzet. Michael vertelt: “Met weinig middelen en lage kosten zijn we in staat om met een klein team zo’n succes te behalen. Dat biedt vertrouwen in het verder uitrollen van andere soortgelijke platformen voor andere industrieën waarin wij opereren”.