Bescherm je merk: investeren in een Web Application Firewall loont

Gepubliceerd op: 15 januari 2018

Bescherm je merk: investeren in een Web Application Firewall loont

Langdurige DDoS-aanvallen zijn terug van weggeweest. Het aantal nieuwe ransomware families neemt drastisch toe en de hoeveelheid soorten malware zit in de lift. Het is duidelijk: websites worden tegenwoordig op allerlei innovatieve manieren aangevallen.

Dit klinkt en is zorgwekkend. Maar wanneer er op de juiste manier actie wordt ondernomen in een dergelijke situatie kunnen veel gevaren worden afgewend. Echter zien we bij veel bedrijven nog een afwachtende houding. Redenen hiervoor zijn dat veel bedrijven zich niet bewust zijn van de gevolgen van een hack, of niet weten hoe ze hun webapplicatie kunnen beschermen. Daarnaast horen we ook vaak dat zo'n aanval vaak wel meevalt. Maar dat is zeker niet het geval. 

Tijd voor actie
Ons advies: wacht niet af en onderneem actie. De gevolgen van een gehackte website zijn gigantisch. Denk bijvoorbeeld aan financiële schade, maar ook dat er privacygevoelige informatie op straat kan komen te liggen. Dit kan na de invoering van de GDPR een duur prijskaartje gaan worden.

Ook heeft het enorme consequenties voor de reputatie van je merk. Wanneer je website een tijd lang content laat zien waar je als bedrijf niet mee geassocieerd wil worden, zoals pornografische of IS-gerelateerde berichten, kan dat grote negatieve impact hebben. Merkbeleving van een klant heeft te maken met zintuigen, interacties, beelden en indrukken. Wanneer je doelgroep een negatieve associatie heeft met je merk, is het lastig om dit om te draaien. Want bedenk wel: negatieve gevoelens worden vaak beter onthouden dan positieve.

Wat te doen?
Het is dus belangrijk om de juiste technische maatregelen te nemen om je digitale platform te beschermen tegen aanvallen. Investeer daarom in een goede Web Application Firewall (WAF). Een WAF is een cloud-based intelligente bescherming van je website of applicatie. WAF wordt nog voor je reguliere firewall geplaatst waardoor je veel beter beveiligd bent tegen bekende en onbekende dreigingen. Deze investering zal in het niet vallen ten opzichte van de schade aan je merk bij een hack.

Een betrouwbare partij om dit mee op te zetten is Akamai. Het voordeel van de WAF van Akamai is dat deze verschillende hosting locaties kan beveiligen, zoals websites die worden gehost in de cloud van Amazon Web Services (AWS) of Microsoft Azure. Dit terwijl het beheer van de WAF op een locatie is. Dit scheelt enorm in de beheerlast.

Doordat het beheer van de WAF op een locatie is, komt de logging (dat plaatsvindt op transactieniveau) van verschillende locaties ook op één plek binnen. Zo voldoet je website of applicatie ook aan de nieuwe GDPR regels.

Meer weten?

We kunnen uit kennis en ervaring goed adviseren bij het implementeren van een WAF, in samenwerking met Akamai. Meer weten over dit onderwerp? Bekijk dan ook eens onze dedicated Performance Cloud website of neem direct contact op met onze consultant Hosting & Security Bas Greevink.