Trends in B2B Digital in 2022

Gepubliceerd op: 20 december 2021

Trends in B2B Digital 2022

In de dynamische wereld van digital business zijn de trends & ontwikkelingen soms nauwelijks bij te houden. Waar zijn mijn concurrenten mee bezig? Waar sta ik in de Digitale Transformatie van mijn organisatie? Waar moet ik nú mee bezig om koploper te blijven of worden binnen mijn markt?

Wij maken het makkelijk voor je:
Onze Digital Consultants geven, elk vanuit hun eigen specialisatie en gebaseerd op vakkennis en ervaring, hun kijk op de belangrijkste digitale trends in B2B.

Janinka Feenstra – Guided selling

Op dit moment vindt al meer dan 25% van de buying cyclus digitaal plaats. We verwachten dat dit percentage gaat groeien. Dat betekent dat meer organisaties aan de slag moeten met niet alleen hun digitale verkoopproces, maar ook met een digitale adviesfunctie: Guided Selling.
Guided Selling gaat verder dan het toepassen van filters of keuzehulpen die leiden tot een productadvies. Je helpt je leads – vanuit het perspectief van de DMU (Decision Making Unit) waarin zij werken - digitaal met de verschillende fases die zij doorlopen: van het verkennen van oplossingen tot het bepalen van de requirements van het gewenste product of de gewenste dienst. Hierbij geldt: de problemen en wensen van je klant staan voorop!

Guided Selling voor Broshuis
Voor Broshuis realiseerden we een configurator waarin B2B klanten hun eigen trailer kunnen samenstellen en een gepersonaliseerde offerte in hun inbox ontvangen. Belangrijke businessvoorwaarde is dat voor de efficiënte productie van trailers 80% gestandaardiseerd moet zijn. Personalisatie kan dus ook toegepast worden binnen kaders.

Guided Selling voor Witteveen + Bos
Op basis van het concept van onze CX collega's van GRIDD ontwikkelden we de Dienstenfinder voor Witteveen + Bos. In deze dienstenfinder staat de informatiebehoefte van de verschillende personen in de DMU en hun fase in het koopproces centraal, in plaats van de interne organisatie en labelling bij Witteveen + Bos.   

Bart Werink – Meer (live) video in communicatie-uitingen

Omdat digitale communicatie de afgelopen tijd een enorme boost heeft gekregen, is ook de rol van video gegroeid. Je klanten en leads willen de offline-ervaring ook op een digitaal platform. Video biedt daarvoor kansen en we zien dat die in alle branches al ruim worden benut: van uitingen op social media tot complete digitale platformen met livestreams en events.
 

Tips voor het toepassen van video in 2022:

  • Zet Motion Design in om je video’s dynamischer te maken en een professionelere uitstraling te geven.
  • Lichtgewicht (micro) vector web animaties geven – vooral als je deze inzet in plaats van grote videobestanden - je website nét dat beetje extra zonder dat dit ten koste gaat van de laadtijd
  • Denk ook eens aan het opzetten van digitale events die vanaf verschillende locaties met elkaar verbonden zijn. In volledig online- of hybride vorm.
  • AR-toepassingen bieden nieuwe kansen voor interactie met je gebruikers. Zoals Instagram-filters van jouw product die je gebruikers op elke plek kunnen toepassen.
  • Zet User Generated Content in als onderdeel van je videostrategie. Vraag bijvoorbeeld om video-reviews van je klanten over jouw product.

Jorens Thomassen – De groeiende mogelijkheden van Artifical Intelligence

De komende jaren worden de stappen die met AI – Artificial Intelligence – worden gezet nog zichtbaarder. AI wordt steeds toegankelijker. Zo zijn er niet alleen steeds meer kant-en-klaar getrainde modellen beschikbaar, ook de toepassingen worden breder.  


We zien AI volwassen worden op gebieden van onder andere data-optimalisatie, predictive marketing en AI gecreëerde (digitale) kunst. Als we kijken naar contentcreatie zijn bijvoorbeeld de AI-mogelijkheden voor SEO al behoorlijk indrukwekkend. Zo zijn er AI-tools beschikbaar die op basis van keywords een volledige blog voor je kunnen schrijven. Daar komt nog eens bij dat de gebruiksvriendelijkheid en daarmee het gebruik van AI mogelijkheden erg laagdrempelig wordt. Zeker iets om in de gaten te houden.

Mycke Bösing – Content & Data in Digital Marketing

Er wordt in B2B steeds meer prioriteit gegeven aan kwalitatieve content. We zien B2B organisaties schuiven in de wijze waarop zij communiceren met de doelgroep, van productgerichte content naar oplossingsgericht content. Zij zien het belang in van een goede gebruikerservaring op de website. Door duidelijke, aantrekkelijke, relevante en informatieve content te gebruiken, verbeteren zij niet alleen hun ranking in zoekmachines maar ook meer leads en conversies.  

Ook data en privacy blijven van belang. Gebruikers worden zich steeds beter bewuster van online privacy en van hun data. Zij vinden het belangrijk dat bedrijven betrouwbaar zijn op dit vlak en veilig omgaan met gebruik en opslag van data. Mede doordat er veel gaat veranderen rondom third-party cookies, is het belangrijk voor bedrijven om zich te richten op data die zij zelf beheren; first-party data. Er zijn verschillende mogelijkheden voor organisaties om hierop in te spelen door bijvoorbeeld de overstap te maken naar GA4, maar ook server side tagging moet in 2022 de nieuwe standaard worden als je minder afhankelijk wil worden van third-party cookies. Als veiligheid en first-party data-opslag nog geen prioriteit had, zal het dit in 2022 krijgen.

Meer weten over Digitale Trends in 2022?