Terugblik 2021 bij TRIMM

Gepubliceerd op: 20 december 2021

Terugblik: 2021 bij TRIMM

Nu de laatste dagen van het jaar aanbreken, kijken we terug op een jaar vol uitdagingen, nieuwe kansen en mooie digitale oplossingen. Benieuwd naar wat dit jaar voor ons betekende? Onze Product Owner en Consultant Michiel vertelt je er alles over.

Thuiswerken – naar kantoor – thuiswerken – naar kantoor en tot slot opnieuw: thuiswerken. Het was een onvoorspelbaar jaar, hoe heb jij dit ervaren vanuit je rol bij TRIMM?

Ik denk dat het voor iedereen een jaar met een U-bocht was, maar dankzij onze flexibiliteit kunnen we daar bij TRIMM goed mee omgaan. Ik heb virtueel veel en goed met mensen kunnen samenwerken. Met zowel klanten als onze business partners, zoals Skybox en GriDD.

Veel mensen hebben nu de kracht van digital/virtual langdurig ervaren. Ik verwacht dat dit ook een sterke push geeft aan het concept van de Metaverse waar de verschillende grote FAAMG en BAT bedrijven hard aan werken. 

 

Jij bent Consultant / Product Owner voor een paar van onze grootste projecten. Heb je verschil gemerkt in de samenwerking met klanten, nu deze voornamelijk digitaal plaatsvond?

Het mooie is dat er virtueel heel veel mogelijk is, zelfs samenwerking met nieuwe klanten en partners die ik nog niet eerder fysiek ontmoet heb. De snelheid van onze projecten is hierdoor niet beïnvloed, wel heb ik gemerkt dat er meer communicatie en documentatie nodig was om een en ander soepel te laten verlopen.



Welke tips kun je geven rondom het samenwerken via online platformen?

Zorg voor consistente afstemmingsmomenten via een vast kanaal, zoals een wekelijkse update of zelfs dagelijkse check-in met je team via Microsoft Teams of Zoom. Schuw andere kanalen niet voor spontane contactmomenten. Zo heb ik gemerkt dat het prima werkte om korte vragen via Whatsapp te bespreken.

Door het virtuele element worden meetings wel erg rationeel en inhoudelijk, waardoor er minder ruimte is voor sociale en interpersoonlijke interactie. Het belang daarvan moet niet onderschat worden.
Pak in je werkcontext genoeg ruimte voor het persoonlijke element, kijk ook om naar je team en toon interesse naar jouw collega’s en andere mensen. Ook buiten de organisatie waar je mee samenwerkt.

 

Wat waren de hoogtepunten in de projecten voor TRIMM dit jaar?

We hebben dit jaar weer veel mooie projecten voor onze klanten mogen uitvoeren. Het grootste project voor mij was de nieuwe website van Mitsubishi Chemical Advanced Materials: MCAM.com. Maar we hebben natuurlijk veel meer gedaan dan enkel websites of webportals ontwikkelen. Zo hebben we bijvoorbeeld een complete digitale strategie gecreëerd voor Teijin Smart Safety en Trespa (waar we tevens ook de nieuwe website voor hebben ontwikkeld). Ook hebben we Grolsch ondersteund in de bouw van modules voor win-acties en hebben we een datastrategie ontwikkeld voor De Jong & Laan.

Online en hybride events waren erg belangrijk voor TRIMM dit jaar. Zo hebben we events gehost voor SPAR, ICOM en DSM. Niet te vergeten zijn natuurlijk de FBK Games, waar we niet alleen trotse sponsor van zijn, maar dit jaar ook de fans (ondanks COVID) een stadionervaring in eigen huis boden door middel van het Second Screen Event. Ons grootste online event dit jaar was Nexperia Power Live in september, een 3-daags event met 13 live sessies, 17 on-demand demo videos en 36 sprekers.

Alles bij elkaar hebben we niet alleen mooie projecten uitgevoerd in zaken waar we al goed in waren, maar probeerden we ook zoveel mogelijk in te spelen op ontwikkelingen en trends. Hiermee hebben we veel projecten opgepakt waarmee we TRIMM op nieuwe gebieden op de kaart hebben kunnen zetten.

 

Jij houdt je veel bezig met innovatie in digital. Met welke ontwikkelingen en trends is TRIMM bezig geweest?

Eén ontwikkeling valt natuurlijk niet te missen: de online en hybride events die we organiseerden voor onze klanten. Ons videoteam is hier het hele jaar intensief mee bezig geweest, en met mooie resultaten! We hebben gave events mogen hosten, het videoteam is daarbij gegroeid en heeft er een nieuwe specialisatie bij.

Ook gingen veel klanten aan de slag met data-analyse en Marketing Automation. We ontwikkelden datastrategieën, dashboards en hebben meer dan ooit gebruik gemaakt van Marketing Automation in de algehele marketingstrategie van onze klanten. We hebben het groeiend belang van data dan ook echt kunnen merken binnen en buiten TRIMM.

Onze voorspellingen over Trends in 2022 lees je hier.

 

Op welke prestatie van TRIMM in het afgelopen jaar ben jij het meest trots?

Ik ben sowieso ontzettend trots op onze organisatie, en op al mijn collega’s. We zijn in staat gebleken om in deze uitdagende tijd mooie dingen neer te zetten. Wij hebben laten zien dat we onze klanten te allen tijde kunnen helpen bij het succesvoller worden van hun business.