MCAM

Totale business transformatie vanuit de customer journey

MCAM begon haar customer journey opnieuw te ontwerpen. Dit resulteerde in een strategie met focus op touchpoints. Deze touchpoints zijn ingevuld met een business development platform, producten en oplossingen platform en een eCommerce- en klantplatform. Door klantbeleving op één te zetten heeft MCAM een beslissende voorsprong in een traditionele markt.

Doel

MCAM (Mitsubishi Chemical Advanced Materials) zag in dat haar businessmodellen een nieuwe invulling nodig hadden, zodat zij meer winstgevend kon worden. Hierbij was helder dat ook andere marktensegmenten direct bediend zouden moeten worden door MCAM, waardoor er veel meer waarde kon worden gegenereerd. 

Vanuit klantinterviews kwam naar voren dat MCAM veel beter zou kunnen presteren door beter aan te sluiten op haar klanten. Deze conclusie was de aanleiding om de totale customer journey opnieuw te ontwerpen voor het gehele bedrijf. TRIMM en GriDD werden door MCAM gevraagd om hen hierin te begeleiden. Hierbij werden alle kanalen onder de loep genomen. Er werd duidelijk wat verschillende klantgroepen nodig hadden en hoe MCAM zich zou moeten profileren, welke touchpoints belangrijk zijn en welke middelen/kanalen hiervoor ingezet zouden kunnen worden. De conclusies werden omarmd door het topniveau binnen de onderneming, waarmee de conclusies de inhoud van de nieuwe marktstrategie konden voeden en het duidelijk was wat het bedrijf nodig had in een markt met bestaande distributiepartners en nieuwe OEM partners. 

Het resultaat

Nadat de customer journey was opgeleverd, werd TRIMM gevraagd om samen met MCAM een visie te vormen op de benodigde kanalen en deze onder te brengen in een programmaroadmap. Er zijn verschillende nieuwe kanalen ontwikkeld binnen de nieuwe koers. Het open innovatie platform Growth Garage van Mitsubishi Chemical Advanced Materials, staat voor een laagdrempelige samenwerking met innovators en entrepreneurs om nieuwe innovatieve producten, toepassingen en oplossingen te creëren en ook daadwerkelijk in de praktijk te brengen. De nieuwe mcam.com bedient bezoekers om tot de juiste oplossingen en producten te komen voor hun uitdagingen en te begrijpen hoe MCAM als partner hierbij kan helpen. Het nieuwe eCommerce- en klantplatform Connect helpt klant op een makkelijke wijze zakendoen en geeft de inzichten rondom actuele bestellingen. Tenslotte beschikken alle digitale kanalen over een nieuwe eenduidige branding die MCAM herkenbaar positioneert als bedrijf dat nieuwe ideeën mogelijk maakt met haar klanten, in plaats van een handelaar te zijn in plastics.

We hebben laten zien dat door met de juiste partijen samen te werken vanuit een krachtige visie we binnen afzienbare tijd in staat waren nieuwe kanalen te implementeren die waarde opleveren voor de gebruiker én MCAM. We hebben laten zien dat een Customer Experience Journey (CXJ) een goede basis is voor een organisatieverandering. Het digitale platform geeft MCAM veel inzicht in het klantgedrag op de digitale kanalen en de bijbehorende klantbehoeftes.

MCAM

TRIMM en MCAM zijn in dit traject vanuit een agile proces aan de slag gegaan. De strategie en richting zijn eerst bepaald, zodat er een duidelijk baken was. Vervolgens zijn meerdere TRIMM scrum-teams aan het werk gegaan samen met MCAM product owners. Tussentijds werden de deelopleveringen telkens gevalideerd met én de doelgroep én de interne stakeholders. Hierdoor ontstonden er in korte tijd zeer goed bruikbaar producten. 

Een zeer belangrijke sleutel voor het succes was en is de intensieve teamsamenwerking met MCAM. De kracht van het team is om de complexe technische omgeving, de materialen en de echte klantbehoeftes te bevatten en dit te vertalen naar de juiste inzichten voor succesvolle digitale kanalen

Meer weten?

Meer weten over het project of over TRIMM? Neem dan contact met ons op via onderstaand contactformulier.

Alle velden met een * zijn verplicht.