Wanneer, waarom en waarvoor schakel je een internetbureau in?

Impression of the working area at TRIMM

Wanneer, waarom en waarvoor schakel je een internetbureau in?

Wanneer is het slim om een expert in te schakelen voor je zakelijke website? “Het zal misschien als broodroof uit mijn eigen mond klinken, maar in veel gevallen kun je beter een instructiefilmpje op YouTube zoeken en je site vervolgens zelf bouwen,” stelt Läslo Hut, adviseur online business en communicatie bij TRIMM. “Je huurt tenslotte ook geen timmerman in om een IKEA-kastje in elkaar te zetten. Toch?”

Wanneer huur je dan wel een internetbureau in?

“Je zakelijke website is een middel. Je moet je natuurlijk wel eerst even afvragen waar het een middel toe is. Wat hoop je te bereiken? Waar liggen de contactmomenten die je met je klanten hebt? Zijn dat analoge momenten, bijvoorbeeld in een winkel, of zijn dat digitale momenten? Hoe wil je waarde uit die contactmomenten halen? Hoe complexer je producten zijn, hoe belangrijker de contactmomenten worden. Een blikje cola behoeft geen toelichting, een 3D-printer misschien iets meer en een luchtdrukpomp zal je niet snel in een webshop kopen.

Heb je eenmaal bepaald wat je met je website wilt bereiken, dan kun je na gaan denken of je het uit wilt besteden of dat je zelf iets gaat bouwen. Wil je een website die voornamelijk communiceert wie jij bent en eigenlijk alleen maar dienst hoeft te doen als visitekaartje, dan heeft het weinig zin om bij een professioneel internetbureau aan te kloppen.  Wil je echter via je website in contact komen met je klanten, dan is het verstandig om het project uit handen te geven aan de experts.”

Wat is dan precies het voordeel van een internetbureau?

“Een webbureau heeft ervaring, veel expertise en kan een veilige website garanderen. Maar let wel op met wie je in zee gaat, want zoals bij veel zaken geldt ook hier: goedkoop is duurkoop. Een bureau moet heel veel investeren in kennisontwikkeling om bij te blijven op alle ontwikkelingen op het gebied van internet, dus als je een echt hoogwaardig en modern eindproduct wil, dan moet je niet je neefje inzetten die af en toe wat freelancet voor familieleden. De tijden zijn ook veranderd. Veel bedrijven hebben in het verleden een marktpositie verworven door hun sites bijna voor niets te ontwikkelen. Tegenwoordig moet je voor goede tools betalen. Het internet is volwassen geworden.”

Waar moet je op letten als je besluit met een bureau in zee te gaan?

“Bijna iedereen kan wel een website maken, maar kunnen ze ook een website maken die niet stuk gaat, of die op de juiste manier is geoptimaliseerd voor zoekmachines? Je moet tegenwoordig erg veel moeite doen om kwalitatief goede aandacht te krijgen en onderscheidend zijn is daarbij erg belangrijk. Wil je je onderscheiden, dan is het bureautje op de hoek waarschijnlijk niet voldoende. Als je klanten naar je site wilt krijgen, dan heb je daar professionele hulp bij nodig. Je komt er niet met een paar zoekwoorden in je header, je moet echt een online strategie hebben en de juiste tools om die strategie te implementeren. Goede marketing automation tools geven bijvoorbeeld inzicht in de resultaten van je mailings en helpen je begrijpen wat je klanten online doen.”

Wat behelst zo’n online strategie allemaal?

“Heel veel. Teveel om hier op te noemen, maar je kunt wel wat algemene richtlijnen geven. Ik geloof meer in het aan het woord laten van je klanten, dan zelf praten. Allerlei marketing- en salestheorieën zeggen dat je moet engagen. Dat gold eerst met name voor de B2C-wereld maar je ziet het nu ook steeds meer bij B2B-bedrijven gebeuren: punten sparen of premium en gold lidmaatschappen. Dat kan werken, maar daar is geen garantie voor. Als je in B2B een kwalitatief hoogwaardig product hebt, dan moet je daarover vertellen. Je moet communiceren wat het te bieden heeft. Er is alleen geen gemene deler en je moet het van case tot case bekijken. Je moet altijd wel over je product praten, maar het verschil zit in je kwaliteit, in de manier waarop je het doet. Kijk bijvoorbeeld naar de manier waarop B2B-bedrijven zich presenteren: heel veel business websites zijn blauw, omdat blauw een zakelijke en professionele uitstraling heeft. En let op: mensen willen vaak helemaal niet engaged worden. Wie wil er nou engagen met de leverancier van zijn schoenen? Iedereen moet de hele tijd maar fan worden van Facebook-pagina’s, want dat werkt ook voor Audi of Apple. Maar vraag jezelf af of je de vergelijking met een merk als Audi kunt doorstaan. Ben je net zo stoer of sexy? Misschien wel niet. Maar misschien ben je wel heel goed in wat jij doet.
Eerlijkheid is uiteindelijk waar het om draait. Vergeet alle SEO-trucjes om hoog in de Google-ranking te komen. Je krijgt een succesvolle website wanneer je eerlijk vertelt wie je bent en wat je doet. Pas wanneer je goede content produceert zal Google je website hoog waarderen. Je houdt Google tegenwoordig niet meer zo makkelijk voor de gek.”

Wat is dat dan, goede content?

“Vergeet de basis niet: goede producten maken en je klanten tevreden houden. Daar moet je over vertellen. Je moet exact weten wat jouw klanten bezighoudt, door met ze te praten. De salesafdeling doet dit altijd al uit zichzelf en bijvoorbeeld de servicedesk ook wel. Maar de marketing- en communicatieafdelingen zouden ook eens met de klant moeten gaan communiceren om zo te leren door de ogen van de klant te kijken. Veel klanten vinden dat nog leuk ook. Praten met je klanten is heel leerzaam en het is bijzonder nuttig om te weten te komen hoe je klanten over je bedrijf denken. Vervolgens kun je ze vragen om hun mening over jou op je eigen website kenbaar te maken. Dat is uiteindelijk het meest geloofwaardige verhaal dat je maar kunt bedenken. Om je te helpen bij het opzetten en vormgeven van een website waarmee je dit soort klantcommunicatie kunt faciliteren is het aan te raden een bureau te zoeken dat al eerder iets gedaan heeft wat jou aanspreekt, dat aantoonbare ervaring heeft in jouw branche of met de specifieke technologie die jij produceert. Als een bureau begrijpt wat je doet, dan is het voor hen makkelijker om je te helpen dit te communiceren naar jouw klanten.”

Heb je vragen? Neem dan gerust contact op met Läslo via 053 – 4800 480.

Gepubliceerd op: 22 januari 2015
Auteur: Geen