Marketing automation @ Emerce Conversion 2015

Fedor Achterkamp, manager marketing automation, sprak op Emerce Conversion 2015

Marketing automation @ Emerce Conversion 2015

Fedor Achterkamp, manager marketing automation, sprak op dinsdag 14 april tijdens Emerce Conversion over marketing automation in B2B. Aan de hand van een case gaf hij vijf tips voor optimalisatie van lead conversie. Deze vijf tips worden in dit blog beschreven. Maar voordat ik deze tips toelicht, geef ik eerste de definitie van marketing automation.

Wat is marketing automation?

In de markt worden veel verschillende definities voor marketing automation gebruikt. Maar wat is marketing automation nu eigenlijk? Als je het Fedor vraagt is marketing automation:

Het helpen (prikkelen) van potentiële klanten in het aankoopproces door het creëren van contactmomenten en het geautomatiseerd aanbieden van relevante content via het juiste kanaal. Dit met als doel de leadconversie te verhogen en de ROI van marketing zichtbaar te maken.

Dit is een hele mond vol. Je kunt marketing automation onderscheiden in de volgende drie kernactiviteiten:

  1. Marketing automation is een proces en ‘way of thinking’ die je in staat stelt om een geïntegreerd profiel te creëren van je prospect. Met dit geïntegreerde profiel krijg je te zien wat je prospect doet op je website, social media, offline en e-mail kanalen.
  2. Met behulp van marketing automation kun je relevante campagnes opzetten die je over diverse kanalen uitrolt en meet.
  3. Marketing automation stelt je in staat om de ROI op marketing inzichtelijk te maken en te verhogen.

Om je hierover verder te informeren adviseer ik je om dit blog over ‘wat is marketing automation?’ te lezen. Dan ga ik nu verder in op de vijf tips voor een verbetering van je lead conversie met behulp van marketing automation.

infographic marketing automation

“Marketing automation allows you to automate strategy. Without it, it will just automate chaos and confusion”

Fedor Achterkamp

Geen succesvolle marketing automation zonder doelgroep identificatie

De eerste tip die Fedor tijdens zijn presentatie gaf is: identificeer je doelgroep en zoek naar soortgelijken. Het is namelijk heel belangrijk om te weten wie je doelgroep nu eigenlijk is, waar zij aanwezig zijn en hoe je voor hen relevant kunt zijn. Het opstellen van buyer persona’s en een buyer journey kan je hierbij helpen.

Marketing automation stelt je in staat om je marketing strategie te automatiseren

Marketing automation verwijst in de basis naar marketingtechnologie die marketeers ondersteunt in het uitvoeren, managen en automatiseren van hun online activiteiten. Deze ondersteuning vindt plaats over alle fases van de buyer journey, met als doel om contacten te genereren en op het juiste moment met de juiste informatie te voeden. Dit doe je totdat ze klaar zijn om aan sales over te dragen. Je zou dus kunnen zeggen dat marketing automation je in wezen in staat stelt om je strategie te automatiseren.

Marketing automation helpt marketing & sales dichter bij elkaar te brengen

Marketing automation verbetert de samenwerking tussen marketing & sales. Doordat je beter gekwalificeerde leads aan sales overdraagt, neemt de conversie kans sterk toe. Hierdoor verhoogt  de ROI van zowel marketing als sales. Het tijdperk waarin sales 50% van hun tijd aan onvruchtbare leads verloor is hierdoor passé. Dit is van positieve invloed op de relatie tussen beide partijen.

Relevantie gaat over content, timing en het kanaal

Marketing automation draait erom dat je op het juiste moment, de juiste informatie, in de juiste vorm aan de juiste persoon aanbiedt. Alleen op die manier kun je relevant zijn. Marketing automation maakt het mogelijk om geautomatiseerd relevant te zijn. Dit wil niet zeggen dat alles vanzelf gaat, maar een marketing automation systeem helpt je wel om efficiënter te werken. 

Governance is key in marketing automation

Wie kent het spreekwoord ‘denkt aleer gij doende zijt en doende denkt dan nog.’? Dit spreekwoord betekent: maak een plan alvorens ergens aan te beginnen, en stel tijdens de activiteit het plan bij indien nodig. Dit is heel belangrijk als je aan het werk gaat met marketing automation en het verbeteren van je lead conversie. Zonder plan heb je namelijk geen focus en zonder het in kaart brengen van je resultaten kun je niet doelgericht bijsturen. Zorg ook dat je in het plan standaarden voor data bepaalt; welke data wil je hoe opslaan. Want het gevaar dat datavervuiling optreedt ligt op de loer.

Gepubliceerd op: 15 april 2015