Data uit Internet of Things zorgt voor meer klantinzicht

impression of the working area at TRIMM

Data uit Internet of Things zorgt voor meer klantinzicht

Wearables vinden hun weg naar ons dagelijks leven, onder meer dankzij de gezondheidszorg als grote aanjager. Maar ook quantified self wordt steeds meer gangbaar. In combinatie met de opmars van Internet of Things, levert dit enorm veel nieuwe data op, die partijen uit bijvoorbeeld de gezondheidszorg, maar ook de financiële wereld en zo ook veel andere spelers, gebruiken om meer klantinzicht te krijgen. Bovenstaand zijn enkele van de trends voor het komend jaar, zo blijkt uit een rondgang langs mijn collega’s. Wat zijn de andere trends op digitaal gebied?

Real-time data

Klantinzicht, wordt an sich ook steeds belangrijker. Dat ziet ook Fedor Achterkamp, manager marketing automation, die vooruit blikt op de ontwikkelingen in marketing automation.

“Het wordt steeds belangrijker om alle kanalen van de buyer journey van potentiële klanten te gebruiken. Een klant is aanwezig op ieder kanaal, een merk moet daar dus ook aanwezig zijn om niet te verliezen van de concurrentie. Dat zie je met name terug bij de inzet van micro-targeting en het nastreven van de één op één relatie. Bedrijven kunnen niet langer klantprofielen opbouwen vanuit slechts één kanaal en segmenteren over één as. Een bedrijf moet zoveel mogelijk kanalen vastleggen in het profiel van de prospect. Hiermee wordt een compleet beeld van de prospect gecreëerd en wordt het mogelijk de prospect optimaal te voorzien van relevante content.

Binnen marketing automation is er een verschuiving als het gaat om het sturen op basis van historische data naar het sturen op basis van real-time data. Real-time marketing is niet nieuw, er wordt alleen beter gebruik van gemaakt door het ook toe te passen bij data-driven marketing. Door op het juiste moment de juiste content, aan de juiste persoon te tonen is er een betere kans op conversie. Daarnaast wordt die data gedetailleerder, eenvoudiger te interpreteren én sneller te vergaren.

Bovendien, het allerbelangrijkste: content. Contentmarketing is hot en happening, maar de waarde van een goede tekstschrijver wordt vaak onderschat, wat vaak resulteert in content van lage kwaliteit. Meer dan de helft van B2B-marketeers hebben concrete plannen om het contentmarketing budget in 2015 te verhogen. Dit betekent dat er meer content geproduceerd wordt en dat leidt er weer toe dat ieder stukje content van niveau moet zijn om nog op te vallen in het overweldigende aanbod.”

Integratie

Gerwin Koppelaar, internet marketeer, noemt integratie als trend voor 2015. Daarmee wordt de personalisatie waar Fedor het hierboven over heeft, weer veel makkelijker.

“Het geheel is meer dan de som der delen. Systemen werken steeds meer samen, praten met elkaar praten of komen zelfs samen in één systeem. Hierdoor kan een bedrijf met een enkele integrale tool (zoals Sitecore, Adobe Campaign en Marketing Cloud of SDL) het hele customer engagement proces aan. Zo wordt de buyer journey via verschillende kanalen in kaart gebracht  en worden cross-system geanalyseerd. Op deze manier is het ook makkelijker om gepersonaliseerde content aan de bezoeker te tonen, omdat via verschillende kanalen informatie wordt verzameld.  De roadmap en strategie geven hierbij houvast om de executie, op zowel lange als korte termijn, goed te laten verlopen.”

Wearable gadgets

Wearables, big data en payment services 

En daarmee is de cirkel rond. Want de gepersonaliseerde content, is natuurlijk precies op de behoefte van de ontvanger afgestemd, dankzij al die data die we krijgen met de ontwikkelingen op het gebied van Internet of Things. Michiel Verheij, product owner/consultant, ziet de gezondheidszorg als een van de belangrijkste aanjagers voor de adoptie van wearables.

“Zo is Researchkit een belangrijke nieuwe app in iOs, met deze tool laten ontwikkelaars hun gezondheids- en fitnessapps met elkaar samenwerken. Vanaf Android 5.0 is zelfs Android Fit standaard aanwezig. En daarnaast zet Google stevig in op Android Wear.

Maar ook quantified self wordt steeds meer gangbaar. Met al die wearables en tools is het steeds makkelijker om meer gegevens over jezelf, maar ook van je kind of huisdier bij te houden. Amazon heeft hier tegenwoordig een aparte afdeling voor ingericht.

Partijen uit bijvoorbeeld de gezondheidszorg, maar ook de financiële wereld willen deze data ontsluiten en gebruiken. Zo krijgen zij meer inzicht in potentiële en bestaande klanten om zo mogelijk nieuwe producten en diensten te ontwikkelen en kosten te besparen.wearables

Dan zijn er de payment services die mede door de toevoeging van NFC aan de iPhone 6 in de spotlights komen. Steeds meer smartphones bieden nieuwe mogelijkheden nu ze uitgerust zijn met NFC technologie. Daarnaast zijn sociale mediaplatformen op zoek naar (alternatieve) verdienmodellen, iets waarbij NFC ook van pas kan komen.Voorbeelden van payment services zijn Snapcash, Square, Twitter Mobile Payments, Facebook Friend-To-Friend Payments, Apple Pay en Google Wallet. De combinatie van location based data zoals beweegpatronen en plaatsen waar betalingen plaatsvinden versnellen de ontwikkelingen op het vlak van payment services.

Het belang van die data en de hoeveelheid data – er worden steeds meer aspecten van ons leven vastgelegd – maken dat mensen zich steeds meer bewust zijn van de waarde van persoonlijke data. De consument beseft ook dat bedrijven steeds beter in staat zijn tot profiling en smart targetting, dankzij de informatie die de gebruiker zelf publiceert en deelt.

Partijen als Datacoup, Leaflad, Gigwalk en Data is Me (Dime) zijn op allerlei verschillende manieren bezig met data waarvoor de verstrekkers van de data geld ontvangen. Je ziet dat een bedrijf zoals Instagram er aan heeft bijgedragen dat een moloch zoals Kodak door de knieën is gegaan. Instagram met destijds een team van 12 man is overgenomen voor de prijs van 1 miljard dollar. Instagram is zo groot door de grote hoeveelheid gebruikers en data. Je ziet echter dat het grote financiële voordeel bij overname door Facebook bij slechts een paar mensen terechtkomt. Dit fenomeen is bij meer bedrijven zichtbaar en deze bedrijfsmodellen kunnen bestaan doordat gebruikers data opleveren die deze bedrijven enorm veel geld oplevert. Aansluitend op het vorige antwoord zullen mensen gaan kijken hoe ze óf data kunnen afschermen óf deze data niet afschermen maar hier betaald voor willen krijgen.”

Meer trends horen? Volgende week blik ik vooruit met Jorens Thomassen en Olaf de Rijter.

Gepubliceerd op: 26 november 2014
Auteur: Geen