6 tips voor je online marketing campagne voor de feestdagen

Christmas themed animation

6 tips voor je online marketing campagne voor de feestdagen

TRIMM kijkt al weer uit naar het feestdagenseizoen: dé uitgelezen kans om jouw bedrijf extra in de spotlight te zetten! Maar hoe zorg je ervoor dat je opvalt tussen al die andere bedrijven? Wij geven je graag zes tips voor een succesvolle online marketing campagne.

1. Maak het persoonlijk

We blijven allemaal mensen; we vinden het fijn als we persoonlijke aandacht krijgen. Dat is de reden waarom de traditionele kaart het goed blijft doen. Echter is dit vaak significant duurder dan digitale middelen. Juist via de digitale kanalen kun je leuke, originele content creëren die ook nog eens persoonlijk is. Bekijk bijvoorbeeld eens dit gepersonaliseerde filmpje van Vidyard:

2. Maak het interactief

Eén van de bijkomende voordelen van een digitale feestdagengroet: er is heel veel mogelijk! Augmented reality, complete video’s, apps, games en interactieve landingpages. Interactieve campagnes zorgen voor een groter gevoel van betrokkenheid en zetten mensen eerder aan tot actie. Juist met de feestdagen kun je net even iets extra’s doen en van de gebaande paden afwijken.

3. Sharing is caring

Zo cliché als deze uitspraak is, zo effectief is hij ook. Eerder werd al aangekaart dat we van persoonlijke boodschappen houden. Hoe mooi is het dan, dat jouw klanten deze boodschap kunnen doorgeven aan de mensen die dichtbij hen staan?

Verder is het belangrijk om je werknemers mee te nemen in je campagne. Uit onderzoek blijkt dat content relatief gezien het vaakst gedeeld wordt door werknemers van het bedrijf. Wanneer je je campagne uitingen zo ontwerpt dat je werknemers deze ook kunnen delen op hun sociale kanalen, zullen deze logischerwijs meer gezien worden. Met de juiste updates kan er een sneeuwbal effect ontstaan als het netwerk van je werknemers ook jullie updates deelt. Zo creëer je een groter bereik voor een campagne.

4. Wees op tijd

Wil je bezoekers of klanten aanzetten tot een aankoop of andere actie? Dan is het belangrijk dat je op tijd begint met je campagne! Met de zomer nauwelijks voorbij, beginnen sommige acties al in de maand oktober. Klanten en relaties worden vaak overspoeld met allerlei sprankelende mogelijkheden. Zorg er daarom voor dat je een goed tijdslot bepaalt om je campagne te draaien, zodat je klanten en/of relaties ook echt kunt verrassen en ze genoeg tijd hebben om een actie of aankoop te kunnen verrichten. Hou er ook rekening mee dat business buyers iets meer overtuiging nodig hebben. Begin bijvoorbeeld met een prikkelende teaser video op je social media kanalen  om de boel al een beetje ‘op te warmen’.

Seasonal greetings


5. Wees compleet

Wanneer je een campagne draait, wil je graag weten wat voor resultaten deze oplevert. Zorg ervoor  dat je online campagne goed is ingeregeld. Wanneer je een e-mailcampagne opzet en deelt via social media, moet je er voor zorgen dat je alle UTM parameters goed hebt ingesteld. Op die manier weet je welke bezoekers waar vandaan komen en welke kanalen goed of nog beter gepresteerd hebben. Zo zijn er meer van dit soort ‘kleine’ zaken die je goed moet inrichten. Klinkt vanzelfsprekend, maar juist deze zaken worden over het hoofd gezien.  

6. Wees 'mobile friendly'

Hou er rekening mee dat een aardig deel van je bezoekers via een mobiel apparaat je campagne ervaart, vooral wanneer het een emailcampagne betreft. ‘Onze klanten bezoeken onze site niet via mobiel’, horen we vaak. Maar is dat wel helemaal waar? Mensen brengen veel tijd door op hun telefoons, en ook werkmail wordt vaak geopend via een mobiel apparaat, bijvoorbeeld wanneer mensen onderweg zijn of in een meeting zitten. En dat vooral tijdens de drukke feestdagen. Zorg er daarom voor dat je campagne mobile friendly is.

Dus, wil je tijdens de komende feestdagen iets speciaals doen voor je klanten? Maak het persoonlijk, interactief en compleet. Wees ook vooral op tijd met het inplannen en vergeet je mobiele gebruikers niet. Kun je wel wat hulp gebruiken of wil je iets leuks opzetten, maar je hebt geen idee wat? We denken graag met je mee.  Neem gerust contact met ons op, dan plannen we een afspraak met je in - inclusief warme chocolademelk en pepernoten ;-)!

Ben je nu al nieuwsgierig geworden naar de mogelijkheden die TRIMM biedt? Download hieronder onze onepager met een overzicht aan mogelijke eindejaars uitingen die wij voor jouw organisatie kunnen realiseren!

Gepubliceerd op: 23 oktober 2017