“Als ik naar TRIMM ga, ga ik naar mijn vrienden”

Chris werken bij TRIMM

“Als ik naar TRIMM ga, ga ik naar mijn vrienden”

Christian van den Berge is Digital Marketing Consultant bij TRIMM. In dit interview voelden we hem aan de tand over digital marketing, data en een hardloopwedstrijd van 62 kilometer!

Wat doe je zoal als Digital Marketing Consultant?

“Ik geef onze klanten advies over op welke manier zij digital marketing kunnen inzetten om hun bedrijfsdoelstellingen te behalen. Hierbij draait het om het bij elkaar brengen van de doelen van organisaties en de wensen van hun klanten.

In het adviseren denk je breder dan welke middelen er ingezet kunnen worden: je helpt organisaties ten eerste bij het formuleren van doelstellingen. Er wordt naar mijn mening soms te eenzijdig gekeken naar persona’s en buyer journeys. Deze zijn belangrijk, maar er wordt geregeld vergeten dat deze moeten matchen bij de doelstellingen van de organisatie. En dan heb ik het niet over doelen als het vergroten van het marktaandeel of het verhogen van conversies, doelstellingen moeten veel specifieker worden geformuleerd om succesvol digital marketing te kunnen inzetten.”

Wat vind je leuk aan je baan?

“Ik vind het heel erg leuk om met klanten mee te denken. Ik krijg energie van mensen een stap verder te helpen door de juiste vragen te stellen en hierdoor inzicht bij hen te creëren. Daarnaast heb ik een grote passie voor data: ik meet en analyseer alles. Klanten hebben vaak bepaalde ideeën over wat er aan de hand is en ik kijk of de beschikbare data bij deze ideeën aansluit, zodat ik gefundeerd advies kan geven.”

Je staat bekend als dé data-addict van TRIMM of niet?

“Ja, ik houd echt van alles bij: mijn slaap, mijn gewicht, mijn hardlooptrainingen, de hoeveelheid koffie die ik drink, het aantal calorieën dat ik binnenkrijg… Ik heb zelfs een Excel sheet voor het brandstof verbruik van m’n auto! Uit die data probeer ik ideeën voor verbeteringen te halen. Dit wordt ook wel life hacking of ‘the quantified self’ genoemd. Ik ga in juni de Mozart 100 lopen – een ultra trailrun van 62 kilometer door de bergen van Oostenrijk. Het bijhouden van mijn trainingen zorgt voor inzicht in mijn sportieve prestaties en fysieke gesteldheid, waardoor ik kan zien of ik nog op schema lig om dit doel te bereiken. Vele TRIMM’ers verklaren me overigens voor gek voor het überhaupt wíllen bereiken van dit doel, haha!”

Wat voor trends zie je op het gebied van digital marketing?

“Een van de belangrijke trends op het gebied van digital marketing is machine learning en big data. TRIMM werkt veel voor b2b organisaties en in b2b contexten zijn aankoop cycles complex, langer en zijn er vaak minder conversies. Dit maakt het werk uitdagend, want hierdoor is er soms niet echt sprake van big data. Je wordt zo gedwongen om je heel goed te verdiepen in de materie en deze te doorgronden, zodat je niet zomaar iets inzet. Hier is TRIMM naar mijn mening overigens heel sterk in, we willen altijd maatwerk leveren: doen waar de klant het meeste waarde uit haalt.”

Wanneer ga je met een goed gevoel naar huis?

“Met een goed gevoel naar huis gaan is voor mij eigenlijk echt een doel op zich. Plezier in het werk hebben is voor mij heel belangrijk. Hoe stressvol een dag misschien ook kan zijn, ik vind dat er altijd ruimte moet zijn om te lachen en te geinen met elkaar. Hierdoor werk je beter samen en krijg je meer energie en ruimte in je hoofd, waardoor je effectiever bent in de rest van je tijd.”

Wat onderscheidt TRIMM van andere werkgevers?

“De eigen verantwoordelijkheid en vrijheid die je hier krijgt is echt bijzonder. Ik vind het belangrijk dit gekoppeld te noemen, want vrijheid brengt natuurlijk automatisch verantwoordelijkheid met zich mee. Daarnaast zijn TRIMM’ers oprecht geïnteresseerd in elkaar. Als ik naar TRIMM ga, ga ik naar mijn vrienden. Ik heb bij genoeg organisaties gezeten waar dat totaal niet het geval was. Soms kennen we onze klanten beter dan ze elkaar kennen in die organisatie.”

Nog tips voor mensen die in digital marketing bij TRIMM komen werken?

“Wees open, nieuwsgierig en kritisch. Dit helpt je om klanten goed te kunnen adviseren. Neem niet genoegen met het eerste antwoord, maar vraag net zo lang door tot dat je het probleem echt hebt doorgrond. Neem daarnaast niet zomaar dingen aan omdat het je zo wordt uitgelegd door een collega. Kritisch blijven is belangrijk, daar leren je collega’s ook weer van.”

Ook werken bij TRIMM? Kijk naar vacatures op www.werkenbijtrimm.nl

Gepubliceerd op: 28 december 2017