Webinars: verhalen vertellen met je klant op schoot

impression trimm working environment at flex working space with colleagues

Webinars: verhalen vertellen met je klant op schoot

Marketing automation heeft onder meer tot doel om op het juiste moment in contact te komen met je doelgroep op diverse punten in de buyer journey. Daar zijn veel manieren voor, zoals een blog of een white paper. Maar ook het organiseren van een webinar is een mogelijkheid. Fedor Achterkamp, Manager Marketing Automation bij TRIMM, legt uit wat de voordelen zijn.

Waarom zou je een webinar organiseren in de wereld van B2B marketing?

Het is één van de kanalen in de buyer journey om in contact te komen met je klant, met specifieke voordelen. Een webinar is bijvoorbeeld interactief en je kunt vragen direct oplossen. Dat wordt over het algemeen bijzonder goed gewaardeerd door publiek. Daarnaast is een webinar erg toegankelijk. Je bent niet afhankelijk van een locatie en wanneer je de juiste tools gebruikt, dan kun je wereldwijd je verhaal doen. Het is een nuttige aanvulling op je website en een uitstekende manier om een grote groep klanten op gezette tijden te betrekken bij je bedrijf. De webinar zelf is niet het enige contactmoment; je moet er allereerst voor zorgen dat er mensen naar je webinar toekomen. Hiertoe kun je een campagne voeren die je webinar onder de aandacht brengt. Dit kun je bijvoorbeeld doen met e-mails, artikelen, landingspagina’s met informatie en formulieren of banners. Met deze extra content genereer je ook weer traffic naar je website.

Wanneer is een webinar het geëigende middel?

Een webinar is niet geschikt voor ieder onderwerp. Ga je een plat verkooppraatje houden, dan haken mensen af. Het is dan ook vooral geschikt voor het delen van kennis en het positioneren van jezelf als thought-leader. Vraag je af welke problemen het oplost voor de doelgroep. Is het misschien een waardevolle toevoeging op een blogpost? Kortom: wat schiet de deelnemer er mee op? Een specifiek voordeel van webinars is, zoals gezegd, de interactiviteit. Je kunt het publiek bijvoorbeeld tijdens de webinar vragen laten stellen via de microfoon of via tekstberichten. Of je stelt polls in om inzichtelijk te maken wat er leeft onder je publiek en hoe je doelgroep eruit ziet. Ook voor storytelling is de webinar geschikt. Je kunt verhalen net iets levendiger en echter presenteren dan in bijvoorbeeld een blog. Complexe zaken, zoals de introducties van nieuwe producten, kun je vaak beter uitleggen wanneer er direct contact is tussen bedrijf en doelgroep, omdat er meteen zicht is op wat men snapt en wat niet.

Hoe dragen webinars bij aan je financiële doelen?

Een webinar is een goed middel om je doelgroep beter te leren kennen. Je legt nieuwe contacten vast in je database en leert ze kennen doordat jeweet wat de interesses van deze contacten zijn. Op die interesses kun je vervolgens inspelen tijdens of na de webinar, door je doelgroep op een voor hen relevante manier te benaderen (lead nurturing) met behulp van marketing automation. Door het vastleggen van het gedrag van je contacten kun je hun ‘leadwaarde’ bepalen en wanneer er aan de juiste criteria wordt voldaan, kan deze lead uiteindelijk bij de salesafdeling terecht komen.
De resultaten die bedrijven met het houden van webinars boeken zijn heel gunstig: de kosten zijn relatief laag, want je hoeft maar een of twee sessies van een uur te doen in plaats van vele presentaties door het hele land. De opbrengsten zijn daarentegen relatief hoog, omdat potentiële klanten zich betrokken gaan voelen bij het bedrijf en de medewerkers. Het is een goede ingang voor een vervolggesprek.

De voordelen van een webinar stoppen ook niet wanneer het webinar is afgelopen. Het is een goede manier om relatief goedkoop kennis te verspreiden en thought-leadership te laten zien en de waardevolle content die je in je webinar presenteert, biedt voldoende extra mogelijkheden om op voort te borduren in je verdere content marketing.

Heb je vragen over webinars of marketing automation? Neem dan contact op met TRIMM door het contactformulier in te vullen of te bellen naar 053-4800 480! 

Gepubliceerd op: 25 november 2014
Auteur: Geen