TRIMM doet nieuwe kennis op bij de Magnolia Conferentie in Basel

TRIMM doet nieuwe kennis op bij de Magnolia Conferentie in Basel

Van 7 tot en met 9 juni 2016 vond in Basel de Magnolia Conferentie plaats. De Magnolia Conferentie is een drie daags evenement waarin Magnolia ontwikkelaars en digital business professionals bijeenkomen om nieuwe dingen te leren, kennis te delen en te netwerken. Vanuit TRIMM waren directeur Jorens Thomassen en ontwikkelaar Jordie Diepeveen aanwezig. We spraken met Jordie over zijn ervaringen.

Wat heb je zoal gedaan tijdens de Magnolia Conferentie?

De conferentiedagen hadden een business track en een technical track die parallel aan elkaar liepen. Jorens heeft de business track bezocht en ik de technical track. De eerste dag ben ik naar een workshop over personalisatie geweest. Deze workshop ging in op manieren waarop content relevanter gemaakt kan worden voor bezoekers door middel van personalisatie. Deze personalisatie vindt plaats op basis van diverse eigenschappen, zoals het land van herkomst en het interessegebied van de bezoeker. Wanneer na het eerste bezoek bijvoorbeeld blijkt dat iemand uit China komt en veel casepagina’s over portals heeft bekeken, krijgt deze bezoeker de volgende keer een achtergrond thema dat meer aansluit bij de Chinese cultuur en zullen de cases over portals bovenaan komen te staan We zien hier bij TRIMM toegevoegde waarde voor klanten in en daarom gaan we deze vorm van personalisatie binnenkort bij een aantal van onze klanten inzetten.

De overige twee dagen waren gevuld met presentaties van verschillende sprekers. IBM gaf een aantal hele interessante presentaties, onder andere over de integratie van IBM’s Marketing Cloud met Magnolia. Hiermee is het mogelijk gepersonaliseerde content op websites te tonen op basis van de leadscore van een bezoeker.

Het leuke aan de laatste dag van de conferentie was dat er parallel aan de geplande presentaties ook nog een “unconference” track liep. Hierbij mochten bezoekers van de conferentie zelf een onderwerp pitchen. Wanneer het onderwerp voldoende stemmen van de bezoekers ontving werd hier een sessie over ingepland in het programma. De “unconference” is een erg leuke manier om mee te denken over nieuwe ontwikkelingen en te sparren over uitdagingen waar partners tegenaan lopen.

Als laatste gaf Magnolia verschillende presentaties over nieuwe ontwikkelingen bij Magnolia.

Wat zijn belangrijke nieuwe ontwikkelingen bij Magnolia?

Een belangrijke nieuwe ontwikkeling is dat Magnolia NOW is aangekondigd. Magnolia NOW is een ‘Cloud based digital experience platform’. Hoe dit werkt kan het makkelijkst beschreven worden aan de hand van een auto. Waar op dit moment Magnolia zichzelf ziet als de motor van een auto en klanten van Magnolia, zoals TRIMM de rest van de auto bouwen, is bij Magnolia NOW de bouwomgeving van de auto al ingericht. In de praktijk betekent dit dat zaken als hosting en support al aanwezig zijn in de Magnolia omgeving. Hierdoor kan er in de beginfase van het bouwen van een website een stuk sneller gewerkt worden en kunnen er sneller koppelingen gemaakt worden. Magnolia NOW zal gericht zijn op de enterprise markt en veel mogelijkheden bieden wat betreft ‘light development’. Dit is een manier om componenten en pagina’s te ontwikkelen zonder dat daar Java kennis voor is vereist.

Andere belangrijke ontwikkelingen gaan verder vooral in op personalisatie. Zo gaat het in Magnolia 5.5 mogelijk worden om personalisatie per component in plaats van per gehele pagina toe te passen. Dit heeft als grote voordeel dat je de content niet bij elke variant van een pagina hoeft up te daten bij een wijziging. 

Wat viel je op tijdens de conferentie?

Wat mij op is gevallen bij een aantal presentaties bij de technische track, is dat veel grote bedrijven erg op zoek zijn naar oplossingen om de scheiding tussen front- en backend ontwikkelaars kleiner te maken. Zij zitten vaak met dubbel werk wanneer er wijzigingen worden gedaan aan designs of prototypes omdat front-end ontwerpen niet altijd aansluiten op het backend systeem. Bij TRIMM zien we deze problemen eigenlijk helemaal niet omdat onze multidisciplinaire teams erg goed op elkaar zijn ingespeeld.

Waarom is het belangrijk om als TRIMM aanwezig te zijn bij de Magnolia Conferentie?

Allereerst is het heel belangrijk om te leren en je kennis over Magnolia up-to-date te houden. Daarnaast krijg je als een van de eersten nieuwe ontwikkelingen en trends mee. Ook is het een goede netwerkmogelijkheid. Je spreekt veel andere partijen die ook met Magnolia werken waardoor je kunt sparren, elkaar vragen kunt stellen en van elkaar kunt leren. Op kantoor hebben we ondertussen alweer een sessie gehad om deze informatie over te dragen naar collega’s die helaas niet mee konden naar Basel.

Daarnaast is de aanwezigheid van TRIMM ook goed voor de relatie tussen TRIMM en Magnolia. De staf van Magnolia is ook aanwezig, dus je spreekt de directie en weet welke gezichten er achter de supportafdeling zitten, dat is erg leuk.

Magnolia bouwt zelf geen websites met hun eigen omgeving, daarom ontvangt Magnolia graag feedback over wat gebruikers wel of niet fijn vinden aan het CMS. Verschillende medewerkers van TRIMM werken actief mee in de community van Magnolia door middel van feedback en bugreporting. Deze moeite wordt door Magnolia erg gewaardeerd. TRIMM werd door Magnolia ook gevraagd een testimonial filmpje te maken oven hoe wij ‘Light development’ toepassen in ons ontwikkelproces. Tijdens de laatste dag van de conferentie is dit filmpje op het grote scherm getoond, heel vet!   

Benieuwd naar het filmpje van Jordie? Bekijk de video hieronder!

Gepubliceerd op: 27 juni 2016