Trends in e-mail voor 2016

blogshowreel

Trends in e-mail voor 2016

Het afgelopen jaar is er op het gebied van e-mail weer veel veranderd. Wij zaten er bovenop. Een handige leidraad is Litmus’ ‘State of email report 2016’. Litmus is bekend van hun uitgebreide testfaciliteiten als het op crossplatform compatibiliteit aankomt voor zowel websites als e-mails. TRIMM gebruikt Litmus dagelijks om klanten op zeer uiteenlopende platformen goede e-mails te kunnen garanderen. In 2015 zijn daar bijvoorbeeld Outlook voor iOS en Android, de Apple Watch en Outlook 2016 bijgekomen.

Testen op deze nieuwe platformen is niet meer weg te denken: in 2015 is het aantal e-mails dat op een smartphone geopend werd toegenomen met 17% - inmiddels goed voor 55% van alle opens. In dit blog geven we handige inzichten in de mogelijkheden en beperkingen van onder meer deze platformen.

We beginnen met de vernieuwingen bij een aantal veelgebruikte e-mailapplicaties.

De Alto-app

Deze app is gemaakt door America Online, oftewel AOL. Naast Outlook is dit een nieuwe e-mail-app die het mogelijk maakt om al je e-mails op één locatie te ontvangen.

De Alto-app biedt gebruikers de mogelijkheid om zelf te bepalen hoeveel zij al van een e-mail zien voordat ze hem openen. Daarmee wordt de snippet-tekst belangrijker dan ooit. Dit is de bovenste regel tekst in je e-mail. De relevantie van deze content kan in deze app doorslaggevend zijn voor een open. De app toont standaard geen afbeeldingen, in tegenstelling tot de Outlook-app. Ook de ondersteuning voor media queries ontbreekt, maar AOL heeft voornemens geuit om deze in de toekomst wel toe te voegen. 

Outlook-app voor iOS en Android

Deze e-mailapplicatie laat grote verbeteringen zien, met name op vormgeving van e-mails. Geavanceerde CSS-technieken worden eindelijk ondersteund. Dat opent deuren voor allerlei fijne afwerkingen als afgeronde hoeken, schaduweffecten en zelfs interactieve e-mails (meer uitleg hier onder).

De applicatie laadt afbeeldingen standaard in. Normaliter blokkeert Outlook afbeeldingen in e-mails, tenzij je zelf aangeeft ze te willen zien. Deze app doet dat niet en dat maakt e-mails met veel visuele content gelijk een stuk aantrekkelijker. Omdat e-mail opens worden geregistreerd middels een tracking pixel zullen deze eerder geregistreerd worden dankzij de nieuwe functionaliteit.

Een nadeel van de mobiele Outlook app is dat ze werken met een zogenaamde focused inbox en een other inbox. Outlook bepaalt op basis van relevantie waar een e-mail terecht komt. Ontvangers kunnen je verzendadres markeren, zodat je mailings altijd in hun focused inbox terechtkomen. Het is dus erg belangrijk dat je e-mails relevant zijn voor je doelgroep, ook al heb je de gebruikelijke spamfilters al overwonnen!

De Universal Outlook-app voor Windows 10

De grote winst van deze app wordt in de naam al duidelijk: het is een universele applicatie voor desktop, tablet en smartphone. Over het algemeen is de applicatie op veel punten vergelijkbaar met Outlook 2007.

De app werkt niet op alle platformen helemaal hetzelfde. Op smartphones worden e-mails niet geschaald bij het openen. Media queries worden niet ondersteund – en ondersteuning staat ook niet voor de toekomst op de planning. Houd er daarom rekening mee dat ontvangers voornamelijk de linkerhelft van je bericht zullen zien wanneer zij deze op hun smartphone openen. Plaats daarom Call To Actions (CTA’s) waar mogelijk links of over de volle breedte van je bericht.

Outlook 2016

Aan de nieuwste versie van deze vertrouwde e-mailapplicatie is niet veel veranderd ten opzichte van zijn voorgangers. Wel is het nuttig om te weten, dat je hem met de tag specifiek kunt benaderen. Code die je binnen deze tags zet, wordt alleen getoond wanneer je e-mail bekeken wordt in Outlook 2016.

Daarnaast blijven we het herhalen: snippets. In Outlook 2016 staat, net als in de Alto app, de snippet-tekst in de inbox lijst direct onder de onderwerp regel, dus doe er je voordeel mee. Een klein stukje inleidende tekst kan je klanten net over de streep trekken om je e-mail te openen en verder te lezen.

Let erop dat VML niet meer ondersteund wordt in de Outlook 2016. Dit was voorheen dé manier om vormgeving als ronde hoekjes ook hier te laten werken. Vanaf nu is dat echter verleden tijd en helaas zijn hier ook geen andere mogelijkheden voor in deze e-mail client.

De (Apple) Smart Watch

Van groot en ruim maken we de stap naar klein en compact. Smartwatches raken ingeburgerd en e-mail zal zich ook moeten schikken naar de piepkleine schermpjes.

Voordat we het gaan hebben over efficiënt ruimtegebruik, halen we de tekstversie van stal. Een oude bekende, die nu juist voor smartwatches weer leidend is. Onderschat de structuur en inhoud van je tekstversie dus niet! Deze versie wordt direct getoond op de smartwatch, terwijl je ontvangers voor de opgemaakte e-mail hun smartphone moeten erbij moeten pakken.

Houd er rekening mee dat de Apple Watch geen afbeeldingen uit externe bronnen toont. Dat sluit het gebruik van een tracking pixel dus uit. Pas wanneer de gebruiker de e-mail op zijn smartphone opent, kan je dit terugzien als een open. Daarnaast zijn URL’s grijs en kan hier niet op geklikt worden, in tegenstelling tot telefoonnummers en adressen die wel klikbaar zijn en op je smartphone de juiste apps starten.

iOS 9 Mail

De nieuwste versie van iOS Mail, die je aantreft op iPhones en iPads, kent in zijn talrijke updates ook een verbetering voor de weergave van e-mails. De e-mailapplicatie kan nu namelijk omgaan met srcset-functionaliteit. Daarmee kun je specificeren welke afbeelding voor welke schermgrootte ingeladen moet worden. Dat betekent een verbeterde ondersteuning voor afbeeldingen op verschillende schermgroottes.

Een aantal voorbeelden van interactieve e-mails

Eerder noemde ik bij bepaalde e-mail clients dat deze wel of niet goed interactiviteit ondersteunen. Maar wat moeten we ons voorstellen bij interactieve e-mails? Ter illustratie enkele voorbeelden:

  • Met CSS kun je interactie en animatie creëren. Je kunt elementen tonen en verbergen met een muisklik, of automatisch afbeeldingen laten roteren in een imageslider direct in je e-mail. Dit biedt bijvoorbeeld de mogelijkheid om meer content boven je fold te laten zien of om meer interactie te krijgen met je doelgroep. Hoe dit werkt wordt uitgelegd in een blogpost van Freshinbox.
  • Met GIF-animaties kun je bewegend beeld tonen in een e-mail. Denk aan het animeren van infographics, of het aanstippen van een nieuwe feature van je app of website. Op deze manier gaf Sprout bijvoorbeeld weer hoe je hun nieuwe app kan gebruiken. 

Onze conclusie

Hoe kun je met deze vernieuwingen je e-mails verbeteren? In ieder geval door meer gebruik te maken van vormgeving met CSS. De besproken applicaties ondersteunen dit steeds beter.

Het wordt echter ook duidelijk dat de manieren van vormgeven verschillen voor Outlook ten opzichte van Apple en Android. Als mailingspecialist word je voor de keuze gesteld: voor welke applicatie optimaliseer je je e-mails? Houd je het sober en richt je je pijlen op Outlook, dan mis je de fijne afwerking die op Apple- en Android applicaties juist het licht begint te zien. Leg je je focus juist op Apple en Android applicaties, dan zullen je e-mails in Outlook net dat stukje finesse missen. Kijk dus goed naar het applicatiegebruik onder je doelgroep en beslis wat in jouw geval het best ontvangen zal worden.

In 2015 waren dit globaal de cijfers voor de meest gebruikte e-mail-applicaties:

  • iPhone, 33%
  • Gmail, 15%
  • iPad, 12%

Twijfel je over de juiste keuze, of wil je advies over het optimaliseren van je mailings? TRIMM kan je ondersteunen in het hele proces. Ook kunnen wij je e-mails uitgebreid testen met tools als Litmus.

Bronnen: ‘State of email report 2016’ en de daarbij behorende ‘State of email report 2016 - Data’.

Gepubliceerd op: 14 april 2016
Auteur: Geen