Het Internet of Things doet grenzen vervagen en werelden samensmelten

typing on an apple keyboard

Het Internet of Things doet grenzen vervagen en werelden samensmelten

Het Internet of Things gaat volwassener worden, digitale veiligheid wordt nog belangrijker en de werelden van technologie, product design en marketing zullen samensmelten in 2015. Afgelopen maand maakte ik een rondje door het pand en vroeg mijn collega’s naar de trends voor 2015 in hun vakgebied. In deze eerste blik vooruit nam ik je mee in de voorspellingen van Fedor, Gerwin en Michiel. In dit tweede deel vertellen Jorens Thomassen, Olaf de Rijter en Marc Woesthuis over de trends in 2015.

Jorens Thomassen, operations manager, ziet het Internet of Things volwassen worden in 2015.

“Het Internet of Things is hot. Het beheerst de media en bedrijven proberen een strategie te bepalen, maar het staat eigenlijk nog in de kinderschoenen. Er worden weliswaar allerlei mooie toepassingen bedacht, maar de echte doorbraak moet nog komen. Wat houdt het nog tegen? Op dit moment communiceren apparaten meestal nog via de cloud, wat eigenlijk erg primitief is. Stel je voor dat je in de communicatie van mens tot mens altijd via een tussenpersoon zou moeten communiceren. Dat is bijna niet voor te stellen. De echte doorbraak zal dan ook plaatsvinden wanneer apparaten écht rechtstreeks met elkaar kunnen communiceren in hun eigen omgeving. Wanneer apparaten in toenemende mate onderling gaan communiceren, ontstaat er een groot netwerk, dat na verloop van tijd dezelfde eigenschappen gaat krijgen als een neuraal netwerk, waarbinnen apparaten niet alleen communiceren, maar ook interacteren en van elkaar leren. Dit zal zich niet beperken tot bedrijven; het gaat de hele wereld veranderen. Denk aan zelfrijdende auto’s, of klimaat- en lichtbeheersing in onze huizen. Binnen niet al te lange tijd zullen thermostaten en lichtfittingen voorgoed tot het verleden behoren: alles zal geïntegreerd zijn in het huis. Het hele plafond geeft licht met de juiste kleur, frequentie en intensiteit. De luchtvochtigheidsgraad wordt door het gehele huis gemeten en niet alleen op één plek aan de muur. Het gedrag van de mensen in huis wordt geanalyseerd en aan de hand van patronen worden het licht en het klimaat in het huis optimaal ingesteld.”

Maar ook de industriële toepassingen zullen voor een ware revolutie gaan zorgen, volgens Thomassen. “Fabrieken worden steeds slimmer, waardoor we sneller op incidenten kunnen reageren en we onze processen verregaand kunnen optimaliseren. Met predictive maintenance kunnen we aan de hand van terugkerende patronen herkennen wanneer er een defect op zal treden. De systemen geven ons een waarschuwing en de monteur wordt automatisch ingepland voor preventief onderhoud. Dit is vele malen goedkoper en efficiënter dan wanneer de hele fabriek stil moet worden gelegd omdat er een defect apparaat in de productielijn zit.”

“Veel van de huidige toepassingen zijn het gadgetstadium nog niet ontgroeid en leveren nog geen échte toegevoegde waarde. Zo is de smart watch bijvoorbeeld nog niet klaar voor brede adoptie, simpelweg omdat de toepassingen nog niet volwassen genoeg zijn. Het besef van wat het Internet of Things voor ons kan betekenen, zal de komende jaren groeien en daarmee zullen ook de toepassingen talrijker worden.”

Olaf de Rijter, manager service & maintenance, weet dat digitale veiligheid in 2015 nog hoger op de agenda van bedrijven komt te staan.

Tegelijkertijd beseffen deze bedrijven zich dat een 100 procent veilige omgeving niet haalbaar is. “Zodra organisaties dit onder ogen zien, is het mogelijk passende maatregelen te treffen om de effecten van hacks te verkleinen en eventuele schade op voorhand te voorkomen, of te verminderen,” stelt Olaf. “Het gaat dan om risk based security en self protection. Enkele maatregelen waar aan gedacht kan worden betreft het toepassen van geavanceerde risico assessments en het inzetten van ‘mitigation’ tools.
Kijkende naar de technische kant, dan zien we dat perimeter-security-technologieën slechts de buitenste laag beschermen, terwijl die niet meer bestaat. Toch leunen veel bedrijven hierop en beschouwen die als het fundament van hun databeveiligingsstrategie. Bedrijven moeten zich  concentreren op wat echt belangrijk is: de bescherming van gegevens.
Daarvoor is het van belang dat applicaties een meer actievere rol nemen in databeveiliging, wat aanleiding geeft tot een nieuwe veelzijdige benadering.
De digitale wereld waarin we leven verandert sneller dan de beveiligingsmodellen die de meeste organisaties gebruiken en dat zorgt ervoor dat we kwetsbaar blijven voor cybercriminelen.

Marc Woesthuis, directeur en eigenaar, ziet werelden samensmelten in 2015.

“Het Internet of Things is de derde incarnatie van het internet en het gaat voor een nog grotere omslag zorgen dan de mobiele fase van het afgelopen decennium. De grenzen tussen de nu nog separate werelden van technologie, product design en marketing zullen steeds meer verdwijnen, voor een groot deel dankzij het razendsnel opkomende Industrial Internet of Things (IIoT).”Keoni Cabral

IIoT is een belangrijke trend: aan Operationele Technologie (embedded technologie en machinetechnologie) wordt 80% meer uitgegeven dan aan IT. “Dit opkomende IIoT brengt de verschillende disciplines veel dichter bij elkaar,” constateert Marc. “Ze worden veel meer afhankelijk van elkaar en zijn samen verantwoordelijk voor een optimaal eindresultaat. Het zal zorgen voor digitale sales- en marketingactiviteiten die met oplossingen komen waarmee men geld kan verdienen. Het komende jaar zal heel erg in het teken staan van het nauwlettend volgen en analyseren van de gehele buyer journey, om inzicht te krijgen in de totale doorloop van de funnel, van begin tot conversie. Daarvoor wordt marketing automation ingezet, waarmee de data die we hebben over bezoekers wordt omgezet in marketing qualifying leads en na vervolgacties in sales qualified leads. Via het contact met iemand van de salesafdeling zal dit uiteindelijk voor een betalende klant zorgen in een veel kortere tijd en met minder fysieke interactiemomenten dan nu nog nodig zijn.” Digitale marketing wordt in 2015 nog meer bepaald door data insights, vervolgt Marc: “De geanalyseerde data wordt direct ingezet voor marketing activiteiten. Van direct marketing tot realtime targeting op sites en in apps.”

En tot slot: webapps gaan het winnen van mobiele apps: “Bedrijven zullen dedicated apps meer en meer inzetten voor de gelegenheden waar nut en noodzaak voor de gebruiker het beslispunt vormen. Voor andere scenario’s en doelen zal een webapp worden gebruikt die op elk device in een browser kan functioneren.”

Gepubliceerd op: 16 december 2014
Auteur: Geen