Het gebruik van persona's bij de ontwikkeling van de LED Savings Calculator

philips led savings calculator shown on an iphone

Het gebruik van persona's bij de ontwikkeling van de LED Savings Calculator

TRIMM ontwikkelde in opdracht van Philips Lighting de LED Savings Calculator. De LED Savings Calculator helpt consumenten over de hele wereld hun besparing te berekenen als ze zouden over stappen op LED verlichting. De applicatie geeft advies op basis van een bestaande lamp die de gebruiker wil vervangen. Na dit advies kan de gebruiker direct overgaan tot het kopen van de geschikte LED lamp. Om de LED Savings Calculator goed te laten aansluiten bij de behoefte van alle doelgroepen werd er in het ontwikkelproces gebruik gemaakt van persona’s. In dit artikel lees je op welke manier deze persona’s succesvol zijn ingezet bij het ontwikkelen van de LED Savings Calculator. 

Doel van persona's

Persona’s zijn fictieve karakters die de doelgroep van je website of applicatie weergeven. Deze persona’s krijgen een identiteit doordat ze worden weergeven als echte personen met bepaalde karaktereigenschappen, voorkeuren, doelen en vaardigheden. Daarnaast krijgen persona’s vaak een naam en een gezicht. Hierdoor krijgen zowel de ontwikkelaars bij TRIMM als de mensen bij Philips meer feeling met hun publiek waardoor het makkelijker wordt het product te laten aansluiten bij de doelgroep. Door je van tevoren goed te verdiepen in de doelgroep is het mogelijk om een accurate weergave van je publiek te creëren. 

Extreme persona's

De LED Savings Calculator heeft veel verschillende doelgroepen, in feite iedere consument met verlichting in huis. Daarom is ervoor gekozen om twee extreme persona’s te ontwikkelen. Deze twee persona’s zijn vooral in technische kennis tegenpolen. Het doel was ervoor te zorgen dat de LED Savings Calculator aantrekkelijk zou zijn voor beide persona’s. Op deze manier spreekt de tool automatisch ook mensen aan die over eigenschappen van beide persona’s beschikken en er dus eigenlijk tussenin vallen. 

Emma en Deepak

Om twee persona’s te ontwikkelen vonden er verschillende brainstormsessies tussen Philips en TRIMM plaats. Hierin werd er gebrainstormd over welke doelgroep er aangesproken moest worden en hoe deze doelgroep eruitziet. Ook waren website statistieken en marktonderzoek goede informatiebronnen voor het opstellen van persona’s. Na een aantal vruchtbare brainstormsessies werden Emma en Deepak geboren. 

Emma is een getrouwde moeder die geïnteresseerd is in het decoreren van haar huis. Terwijl ze op een Dribbble, een community voor mensen geïnteresseerd in design, aan het zoeken was naar inspiratie voor haar huis kwam ze een link naar de LED Savings Calculator tegen. Emma heeft geen technische achtergrond en is vooral geïnteresseerd in het bedrag dat ze kan besparen. Surfen doe ze het liefst thuis met haar iPad op de bank. 

Deepak daarentegen is een echte techneut. Hij heeft computer science gestudeerd en is werkzaam als developer. In zijn vrije tijd zit hij het liefst achter zijn pc en struint hij sites af met de nieuwste technische ontwikkelingen. Deepak is geïnteresseerd in besparen, maar hij is ook geïnteresseerd hoe deze besparing wordt berekend. 

Hoe zijn deze persona’s gebruikt in het proces?

Aan de hand van de karaktereigenschappen van Emma en Deepak werd er gekeken welke features de tool moest bevatten. Belangrijk was dat iedereen de basis van de tool kon gebruiken: berekenen hoeveel er bespaard kan worden door over te stappen op LED verlichting. Voor de Deepak’s onder het publiek werden er nog een aantal leuke features toegevoegd. Een voorbeeld hiervan is de mogelijkheid om te berekenen hoe de besparing bij overstap naar LED is opgebouwd. Op deze manier kan de kritische Deepak zelf controleren of de besparing aan zijn technische verwachtingen voldoet. Door het toevoegen van deze extra features is ervoor gezorgd dat de LED Selection Tool voor de gehele doelgroep aantrekkelijk is.

This would be great to include in social promotions, in addition to enriching our online content.

Tracy Coon (Digital marketing & Content Specialist USA)

Wist je dat de door TRIMM ontwikkelde LED Savings Calculator is genomineerd voor een Dutch Interactive Award in de categorie ‘Activation’?! 

Gepubliceerd op: 17 mei 2016