IJzersterke content op je digitale platform – waar moet je aan denken?

ijzersterke content op je digitale platform

IJzersterke content op je digitale platform – waar moet je aan denken?

Vier jaar geleden werd er nog niet al te veel aandacht aan besteed, maar contentmarketing komt tegenwoordig steeds hoger op de agenda van veel bedrijven en organisaties. Content voor het web schrijven is echter wel wat anders dan bijvoorbeeld het schrijven van een boek. Bij een boek zet je je verhaal op papier en dan is het klaar.

Schrijf je voor een website, dan spelen factoren als nieuwswaarde en de ontwikkelingen binnen het bedrijf en op de markt ook een rol. Je wil dat de lezer op je site blijft en wordt geprikkeld om je producten te kopen. Je wilt gevonden worden en je wilt iedere keer opnieuw boeien. Waar moet je op letten? Het toetsenbord kan een machtig wapen zijn, mits je het op de juiste manier inzet.

Als je schrijft voor het web, dan zijn er specifieke factoren waar je rekening mee moet houden. Je wilt er natuurlijk voor zorgen dat de bezoeker terugkomt en dat hij of zij je producten aanschaft. Door middel van tekst kun je goed aangeven wat je verkoopt en combineer je het op de juiste manier met beeld, dan heb je een krachtige marketingtool in handen. Maar hoe krijg je die bezoekers naar je site? Veel verkeer zal binnenkomen via de zoekmachines, dus een gedegen zoekmachinestrategie is geen overbodige luxe. Dat betekent onder meer dat je vaak nieuwe content moet plaatsen. Maar aan die content worden wel wat eisen gesteld. Ik heb wat algemene richtlijnen op een rij gezet, die zeker zullen bijdragen aan het creëren van valide content!

Ken je fan – weet voor wie je schrijft en op welk platform

Je kunt nooit teveel onderzoek naar je doelgroep doen. Hoe meer je over hen weet, hoe beter je je teksten aan kunt laten sluiten op hun interesses. Het is ook nuttig om te weten op welk platform je doelgroep zich bevindt. Je kunt de content namelijk aanpassen aan de verschillende apparaten waarmee de lezer de teksten tot zich neemt. Op een mobiele telefoon zijn mensen genegen om sneller te zoeken en door te klikken en dan zijn kortere en bondiger teksten een slimmere keus dan een ellenlange verhandeling. Je ziet dat bepaalde contentmanagementsystemen hier al rekening mee houden en de schrijver de mogelijkheid bieden om meerdere versies van een tekst te maken die zijn afgestemd op de verschillende devices. Wees je verder goed bewust van wat je wil vertellen en breng dit duidelijk naar voren in je teksten. Vraag je af waarom je doelgroep je teksten zou willen lezen. Wat is voor hen de toegevoegde waarde van je content?

Kwaliteit: neem er de tijd voor

Kwaliteit is alles. Taal- en stijlfouten kunnen een enorme afknapper zijn. Wanneer je tekst grammaticaal niet klopt of je zinnen onleesbaar zijn, dan haken je lezers af en neemt niemand je serieus. Lezers koppelen de kwaliteit van je teksten bovendien maar al te makkelijk aan de kwaliteit van je producten en je dienstverlening. Vaak zijn je teksten de eerste indruk die iemand van je krijgt en die kun je maar beter niet verpesten…

Tekst en beeld zijn belangrijke partners

Zorg er altijd voor dat tekst, afbeeldingen en design goed met elkaar samenwerken. De aandacht van een websitebezoeker zal in eerste instantie uitgaan naar de afbeeldingen op de pagina. Afbeeldingen en tekst kunnen elkaar op zowel een positieve als een negatieve manier versterken. Zorg er dus voor dat ze goed op elkaar zijn afgestemd, zodat op een uniforme manier de sfeer uitstralen die past bij het doel dat je wilt bereiken.

Gebruik content op de juiste manier met de juiste middelen

Content wordt sterker als je op de juiste manier en via de juiste weg communiceert. Ontwikkel een gedegen communicatiestrategie om te bepalen welk platform het best bij jouw doel, bedrijf en doelgroep past. Het is niet per se noodzakelijk om op alle platformen aanwezig te zijn; streef er eerder naar om uit te blinken op het platform waar jouw doelgroep het meest aanwezig is.

Actualiteit – blijf in het hier en nu

Oudt hollandsch sijt niet voor niksch gesgiedenisch… Wees actueel en actief in je schrijfstijl. Schrijf zoveel mogelijk in de tegenwoordige tijd en zorg ervoor dat je ‘oubollige’ en archaïsch taalgebruik weglaat uit je stuk. Spreek je doelgroep zoveel mogelijk aan in zijn eigen taal en wees niet bang om nieuwe of informele woorden te gebruiken wanneer dat er voor zorgt dat je boodschap beter aankomt.

Regelmaat

Wees consistent in je timing bij het plaatsen van je content. Bezoekers vinden het fijn om ongeveer te weten wanneer ze een update kunnen verwachten. Ze zullen veel eerder terug willen komen als ze weten wanneer ze iets nieuws kunnen verwachten, dan wanneer ze iedere dag moeten checken of je iets hebt geplaatst. De interval waarmee je nieuwe content op moet leveren, verschilt uiteraard per medium en per branche. Zorg er in ieder geval voor dat je content ‘leeft’ en dat je site een plek is waar bezoekers regelmatig naar terug kunnen keren voor nieuwe content.

Huisstijl – maak het je eigen plek

Zorg er altijd voor dat je stijl herkenbaar is. Heb je een stijl gevonden die lezers trekt, dan moet je die stijl vasthouden en overal doorvoeren. Schrijf je met een scherpe pen? Blijf dat dan vooral doen! Ook is het belangrijk om de vormgeving op je stijl af te stemmen, zoals ik eerder beschreef. Een voorbeeld hoe het vooral niet moet…

Houd je bezoeker vast

Er zijn hele studies gedaan naar het ‘klikgedrag’ van bezoekers op digitale platformen. Hoewel de boodschap van de tekst zelf natuurlijk een niet te verwaarlozen factor is, spelen ook zaken als opmaak, indeling en lokkende teaserteksten een grote rol bij het vasthouden van de lezer. Zorg ervoor dat je de lezer uitdaagt en verrijk je tekst bijvoorbeeld met hyperlinks naar andere interessante en relevante content.

Wees creatief, maar vooral spontaan

Je komt ze vast wel eens tegen tijdens je wandelingen over het internet. De creatieve bobo’s die de meeste hippe termen te pas en te onpas in het rond slingeren. Creatief is goed, maar je kunt het ook te bont maken. Blijf dicht bij jezelf en vertaal je verhaal naar je doelgroep. Dit is vooral een gevoelskwestie en een proces van vallen en opstaan. Tip: denk er vooral niet te veel over na en bewaar de spontaniteit van je teksten!

Sta achter je content

Als je content creëert, dan kan er wel eens iets fout gaan, of minder goed vallen bij bepaalde lezers. Maak je hier vooral niet te druk om, het kan altijd gebeuren dat je per ongeluk op tenen staat of gevoeligheden met voeten treedt, waarvan je niet wist dat ze bestonden. Een goede stelregel is wel dat je in ieder geval altijd voor honderd procent achter de content moet staan die je online plaatst. Voelt het toch niet goed om een bericht te plaatsen? Doe het dan vooral niet. De kans dat gevoelige informatie een eigen leven gaat leiden op internet is groot!

En tot slot… vergeet niet om plezier te hebben in het verkondigen van je verhaal!

Gepubliceerd op: 5 januari 2015